Den nasjonale forskerskolen i historie (NRSH) har ni partnerinstitusjoner, som alle er universiteter eller høyskoler med doktorgradsstudenter i historie og / eller relaterte felt. I tillegg er Nasjonalbiblioteket en strategisk partnerskapsinstitusjon. Forskerskolen skal styrke studentenes intellektuelle rekkevidde, spesialistkompetanser og overførbare ferdigheter. Kursene bidrar til å bygge nettverk blant doktorgradsstipendiater, på tvers av nasjonale og institusjonelle grenser. Forskerskolen skal også bidra til erfaringsoverføring om PhD-utdanning på tvers av institusjonene.
Organisasjon: Alle partnerinstitusjoner deltar i styret. I perioden 2019-2022 ledet professor Hanne Hagtvedt Vik fra UiO NRSH og styret. I perioden 2023-2024 har førsteamanuensis Ada Nissen fra UiO overtatt denne rollen. Hver partnerinstitusjon har én representant, i tillegg har styret to stipendiatmedlemmer, og frem til sommeren 2023 hadde det også to eksterne medlemmer - professorene Regina Grafe ved European University Institute i Firenze og Charlotte Appel fra Universitetet i Aarhus. Styret møtes årlig, og mellom møtene bistår utpekte medlemmer av styret Nissen i saker av betydning for forskerskolen. Stipendiater, lærere, administrator og vitenskapelige koordinatorer, samt NRSH-ledelsen, evaluerer alle kurs nøye for å lære beste praksis for fremtidige kurs. UiO er vertsinstitusjon for NRSH.
Aktiviteter: NRSH tilbød sitt første kurs finansiert av NFR i desember 2019, organisert av Universitetet i Oslo. I perioden 2020-20121 førte COVID-19-pandemien til at kursene ble ombygd for å passe til et digitalt format, i tett dialog mellom NRSH-ledelsen og partnerinstitusjonene. I 2022 var forskerskolen tilbake i normal drift, og fra 2022 til 2024 har kurstilbuet bestått av en blanding av fysiske og digitale kurs.
Deltakelsen på kursene har vært god i hele finansieringsperioden. Kursene får god vurdering av studenter og lærere, og studentene rapporterer ofte at de kommer tilbake fordi de har gode erfaringer fra tidligere kurs.
Kurs og aktiviteter:
Teori, metode og forskningsetikk, grunnleggende kurs, 5 ECTS:
2020, mars: Methodological and theoretical problems in history, Oslo, UiO.
2021, mars: Methodological and theoretical problems in history, digital course, UiO.
2022, mars: Theory, Methods and Research Ethics in History, Oslo, UiO.
2023, mars: Theory, Methods and Research Ethics in History, Oslo, UiO
2024, mars: Theory, Methods and Research Ethics in History, Oslo, UiO
Teori, metode og forskningsetikk, avansert forskerkurs, 3 ECTS:
2020, okt: Multi-voice history with perspectives from indigenous and minority history, digitalt kurs, UiT.
2021, mai: History and Materiality, digital course, UiB/BI.
2022, okt, Quantifying History, NTNU
2023, okt, Memory wars: conflicting and contested pasts, UiT
Historie i bruk, avansert forskerkurs om store samfunnsutfordringer - universitetsansatte og praktikere i fellesskap, 3 ECTS:
2019, des: History in society: Examples from environmental and climate history, UiO.
2021, sept: History in society: The case of migration, digitalt kurs, UiA.
2024, juni: History in society: Ideas, Ideologies, Politics, UiO
Kurs i karriereutvikling og forskningsformidling, 1 ECTS:
2020, mars: Digital humanities for historians, Oslo, UiO.
2020, okt: Remembering contested and repressed pasts, digitalt kurs, UiT.
2021, okt, Write for the public, digitalt UiA
2022, mars, Digital humanities for historians, UiO.
2022, okt, Quantitative methods in history, NTNU
2023, mars, Digital history, NB
2023, mai, Writing book reviews, UiA
2023, okt: Public history, UiT
2024. mars, Digital History, NB
Avhandlingsseminarer:
2020, juni: How to craft great titles, digital kurs, UiT.
2020, september: How to situate your thesis in the historiography, digital kurs, UiB.
2020, november/desember: How to formulate a persuasive argument? Digitalt kurs, NTNU.
2021, februar: How to write introductions to chapters and articles, digitalt kurs, UiA.
2021, juni: New digital archives and tools, digital kurs, HiV.
2021, september: How to give presentations at academic conferences, Tromsø, UiT.
2022, februar, How to write convincingly about theory and methods, digitalt, Nord
2022, juni, The art of condensed writing - the writing of abstracts, UiB
2022, sept, Editing for clarity, digital, USN
2023, feb, Writer's block, Volda
2023, june, Writing and receiving peer reviews, UiA
2023, sept, How to situate your thesis in the historiography?, HVL
2023, okt, Public History - Sensitive and Contested Pasts on Display, UiT
2024, jun: How to write a good introduction?, Nord
Andre aktiviter:
2020, feb: Styringsgr.møte, Oslo
2021, feb: Styringsgr.møte, Oslo
2021, sept: Rundebordssamtale på Norske historiedager, Tromsø: Å bedømme en avhandling
2022, apr: styringsgr.møte
2022, sept: styringsgr.møte
2023, mar: styringsgr.møte
2023, mar: Ethics in historical research: workshop for supervisors, UiO
2023, sept: styringsgr.møt
2024, apr: styringsgr.møte
Den nasjonale forskerskolen i historie har bidratt til styrke forskerutdanningen til doktorgradsstipendiater i historie i Norge. Ved å delta på forskerkurs og –workshoper har stipendiater ved forskerskolens medlemsinstitusjoner blitt utfordret til å tenke nytt om de teoretiske innfallsvinklingene og den metodiske fremgangsmåten i sine forskningsprosjekter. Deltakerne har også fått opplæring i de nyeste utviklingene innen forskningsetiske problemstillinger i historiefaget, både nasjonalt og internasjonalt.
I tillegg har stipendiatene tilknyttet forskerskolens medlemsinstitusjoner fått regelmessig kursing i ferdigheter som er karrierefremmende i og utenfor akademia. Dette har blant annet inkludert kurs i digital humaniora, deltakelse i offentlig debatt, skriving for bredere publikum innenfor ulike sjangre, podcast-produksjon, historiekunnskapens rolle i politisk arbeid (Sannhets- og forsoningskommisjonen), og presentasjonsteknikk. Ledene fagpersoner i Norge har blitt invitert til å trene stipendiatene i ferdigheter med sikte på å løfte kvaliteten på avhandlingene deres og øke synlighet av deres forskning i samfunnet.
Stipendiater ved forskerskolens medlemsinstitusjoner har deltatt på avhandlingsworkshoper som har blitt arrangert tre ganger årlig i løpet av prosjektperioden. Her har de lagt fram og diskutert sitt avhandlingsarbeid med andre stipendiater og fagpersoner i det nasjonale fagmiljøet i historie.
På et strukturelt nivå har NRSHs virksomhet bidratt til å styrke Norges akademiske utdanning for ph.d.-kandidater i historie. Samarbeidet mellom de ni partnerinstitusjonene har bidratt til å utjevne forskjeller i forskerutdanningene som tilbys historikere. Gjennom forskerskolens tilbud har man etablert et strukturert kurstilbud og skapt nye nettverk og samarbeid mellom utdanningsprogrammer, fagmiljøer og undervisningsressurser som tidligere opererte relativt isolert. Dette ble fremhevet i Norges forskningsråds evaluering av humaniora i 2017 (Rapport fra panel 5, s. 6). Forskerskolens arbeid har dermed også bidratt til å styrke det nasjonale tilbudet for historie-stipendiater, og spilt en viktig rolle i å øke den internasjonale attraktiviteten til norske ph.d.-programmer på dette området.
Gjennom sin kursvirksomhet har NRSH også støttet opp om internasjonalisering, både gjennom å sette stipendiatenes egen forskning i kontakt med internasjonale diskusjoner innen teori, metode og mer spesifisert kunnskap, samt gjennom å legge til rette for brede kontaktflater. Undervisere og stipendiater ved forskerskolen har hatt ulike internasjonale bakgrunner, og miljøet ved skolen har derfor hatt en tydelig internasjonal karakter.
Fremover vil NRSH drive videre med utgangspunkt i erfaringer og kompetanse opparbeidet i den NFR-finansierte perioden. Det vil foregå i tett dialog med skolens partnerinstitusjoner og deres respektive forskerutdanningstilbud. Målet er å opprettholde et mer strømlinjeformet og bedre integrert kurstilbud nasjonalt.
In January 2018, the eight partners to this application initiated a trial national PhD training school in history. The 26 students and 18 teachers who participated in the two pilot courses rated the experience highly. We are now seeking RCN-funding to build on this successful beginning to create a robust research school in history.
The school will encompass all historical periods and thematic orientations and supplement existing training. The institutional partners, faculty members, and their students specialize in a variety of sub-disciplines and differ in theoretical inspiration and methodological approach. Bringing this variety together will secure broad disciplinary knowledge and training for our doctoral students. It will also contribute to eliminating disparities in research training and among Norwegian institutions noted in the Research Council of Norway’s 2017 Evaluation of the Humanities (Report from Panel 5, p. 6).
We will annually organize 2(3) disciplinary courses, 2 workshops to develop professional skills, 3 manuscript symposia and 1 forum for supervisors. Teachers will come from the partner institutions or be prominent academics and professionals from other institutions in Norway and abroad. Courses venues will be in all parts of Norway. The Research School will continually seek to establish cooperations with international and national institutions in order to provide students with insights and national and international networks that may be helpful for their projects and professional careers.
The Steering Committee will focus on sharing best practices and will include scholars with extensive experience in PhD education at internationally renowned history departments. In the first tree-year period, these will be Professor and Head of Department Regina Grafe of the European University Institute and Professor Charlotte Appel from Aarhus University.
We expect an average of 40-45 individual students on our activities each year.