Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Pedagogisk tilrettelegging for interkulturell lek

Alternativ tittel: Kindergartens facilitation for intercultural play

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektnummer:

300467

Prosjektperiode:

2019 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Lek er en av grunnsteinene i den nordiske barnehagemodellen og når en spør barn om hva som er viktig for dem blir lek og vennskap trukket frem. Dette er blant annet fordi tilhørighet og deltagelse i lek påvirker enkeltbarns opplevelse av egenverdi og mestring i hverdagen. Barnegruppene i norske barnehager er mangfoldige og ifølge statistisk sentralbyrå er rundt 17% av barna minoritetsspråklige. Når en så stor andel av barna i barnehagen er minoritetsspråklige må personalet sette fokus på deres muligheter til å delta i felles lek. Prosjektets hovedmål er å utforske hvordan personalet i norske barnehager kan arbeide for å tilgjengeliggjøre interkulturell lek. Slik kunnskap vil bidra til større grad av innenforskap samtidig som barnas egne prosjekter kommer i sentrum, dette er viktig for å gi barn mulighet til medvirkning i egen hverdag. Prosjektet er planlagt todelt der en del av prosjektet er å få øye på ulike handlingsrom for pedagogisk tilrettelegging for interkulturell lek. Hvilke elementer som tilgjengeliggjør interkulturell lek, hvordan ansvaret for interkulturell lek fordeles og hvilke aktiviteter som preger barns delaktighet i interkulturell lek er omdreiningspunkt for utforskningen. Prosjektets andre del er å undersøke på hvilke måter samarbeidende workshops kan skape nye muligheter for personalet til å få øye på flere handlingsrom for tilrettelegging av interkulturell lek. Prosjektet bygger på et eksplorativt forskningsdesign som søker å bygge ny kunnskap sammen med barnehagens personale. Ved å inkludere personalet som aktive kunnskapsbyggere vil personalet selv bidra til å teoretisere handlingsrom for profesjonsutøvelse. Datamaterialet vil genereres i samarbeid med barnehagene og vil inkludere videoobservasjoner av lek og lydopptak av workshops med personalet.

-

“En mangfoldig barnehage av høy kvalitet for alle barn” er Bergen kommune sin visjon for barnehagene. For å arbeide strukturert mot dette målet har kommunen utarbeidet en kvalitetsutviklingsplan, Sammen for kvalitet - lek og læring (2018), som inneholder politiske føringer og strategier. Planen vektlegger barnehagens arbeid med å gi alle barn like muligheter og utjevne sosiale forskjeller. “[a]lle barn i våre kommunale barnehager [...] gis reell medvirkning i utviklingen av leketema og lekemiljø” Lek er viktig for barn og barnehageloven poengterer at barn har rett til å leke i barnehagen. 16% av barnehagebarna i Bergen er minoritetsspråklige (Udir 2018).Den store andel minoritetsspråklige barn gjør det viktig å se på hvordan det pedagogiske leketilbudet er tilpasset deres behov. Formålet med dette doktorgradsprosjektet er å få et innblikk i hvilke pedagogiske praksiser som bidrar til å gjøre leken mer tilgjengelig for minoritetsspråklige barn. Dette kan gi oss utvidet kunnskap om praksisfeltet og effekten av ulike tiltak på innenforskap. Samtidig er det slik at begrepet lek ikke er verdifritt og uten maktrelasjoner og usikkerhet og det er derfor av særlig betydning å se på dette i et interkulturelt perspektiv. Dette doktorgradsprosjektet ønsker å bygge ny kunnskap gjennom en kvalitativ studie der barnesynet i den nordiske barnehagemodellen, forberedt lek og barns prosjekt vil være nøkkelelementer. Prosjektet vil ha en kvalitativ tilnærming til problemstillingene og være etnografisk inspirert. Det er et mål at barnehagene og forskeren skal samarbeide i å konstruere ny kunnskap som er relevant og gyldig i praksisfeltet. BBSI ønsker å styrke relasjonen til Høgskolen på Vestlandet (HVL) og vil utvikle nye samarbeidsformer mellom BBSI, barnehagene og høgskolen. Dette doktorgradsprosjektet åpner for en unik mulighet for nettopp dette. Doktorgradsprosjektet utformes som en artikkelbasert avhandling og prosjektet er planlagt å gjennomføres over fire år.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder