Tilbake til søkeresultatene

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

TRANSFORMATIVE CAPABILITIES OF THE ACCOUNTING PROFESSION: STUDY OF NORWEGIAN SMALL AND MEDIUM ACCOUNTING PRACTICES (TRANSACT)

Alternativ tittel: TRANSFORMATIVE KAPABILITETER OG REGNSKAPSPROFESJONEN: STUDIE AV NORSKE SMÅ- OG MEDIUMSTORE REGNSKAPSPRAKSISER (TRANSACT)

Tildelt: kr 9,6 mill.

TRANSACT-prosjektet tar for seg små og mellomstore regnskaps- og revisjonspraksiser (SMP) i Norge. Prosjektet studerer hvilke faktorer som påvirker lederne i disse SMPene, og deres evne til proaktivt å tilpasse seg et raskt skiftende samfunn. Dette gjelder blant annet innenfor utvikling av produkter og tjenester til andre små og mellomstore selskaper som legger vekt på å ha oppdatert, relevant og tidsriktig informasjon som muliggjør en bærekraftig utvikling, både innenfor næringsliv og offentlig forvaltning. Tidligere forskning viser at SMPer sliter med å ta i bruk innovasjoner og ny kunnskap for å forbedre regnskap og revisjonstjenester. Gjennom TRANSACT-prosjektet skal det utvikles ny kunnskap om hvordan proaktive evner - og transformative muligheter for SMPene - kan sikre fremtidig overlevelse og velstand både for næringen selv og for samfunnet. Prosjektet er et samarbeid mellom Handelshøgskolen (HHN) ved Nord universitet, flere andre norske aktører, og nasjonale og internasjonale akademiske partnere. Siktemålet med prosjektet er å levere tverrfaglig akademisk forskning - av høy kvalitet - som kombinerer regnskap, revisjon, framsyn, entreprenørskap og innovasjonsdisipliner i ett og samme forskningsprosjekt. Gjennom prosjektet skal det utvikles nye metoder som skal analysere samfunnstrender, og identifisere de dynamiske og transformative evnene som profesjonen trenger. Målet er at disse skal kunne brukes til både til å forbedre dagens regnskap- og revisjonspraksis, og til å utforme relevante utdanningsprogrammer. Prosjektet bidrar til: 1) å forbedre utdanningen av fremtidige endringsagenter i regnskap og revisjon - ved å innføre nye og innovative utdanningsmetoder; 2) øke konkurranseevnen - ved å gi aktører i regnskaps- og revisjonsbransjen nødvendige analyseverktøy som proaktivt kan forme deres fremtid; 3) å forbedre private og offentlige aktørers beslutningsevne.

This TRANSACT project addresses how the small- and medium-sized accounting/auditing practices (SMPs) in Norway can develop transformative capabilities in order to adapt proactively to a rapidly changing society by servicing the community of SMEs with updated, relevant and timely information allowing a fair and sustainable business society. Evidence show that SMPs struggle to adopt innovations and new knowledge to improve accounting and auditing services. Addressing the transformative capabilities of the accounting and auditing SMPs is therefore important to ensure future survival and prosperity for our industry and society. This project is a close cooperation between Nord University Business School (HHN), its national, international academic partners and several national stakeholders. It aims at high quality cross-disciplinary academic research combining accounting, auditing, foresight, entrepreneurship and innovation disciplines in one research project. The project develops new methods for analyzing societal trends, identifying the dynamic and transformative capabilities needed for the profession and translating these into improved accounting/auditing practices and the design of relevant education programs. Anchored in the institutional strategy, the project strengthens HHNs competencies and improves our ability to deliver relevant and future-oriented high quality education programs in the field of accounting and auditing. The project will contribute to: 1) improved education of future change agents in accounting and auditing, by introducing innovative education methods; 2) increased competitiveness of the accounting profession by providing actors with the necessary analytical tools for proactively shaping their future; 3) customers of the accounting profession in both the private and public sectors will be able to take better-informed decisions regarding their economic behavior, ensuring the future progress of our economy.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Finansieringskilder