Tilbake til søkeresultatene

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Jihadist Insurgent Governance in the Sahel

Alternativ tittel: Hvordan hersker væpnede jihadister i Sahel?

Tildelt: kr 12,2 mill.

I løpet av den fjerde rapporteringsperioden har følgende aktiviteter funnet sted: - Møter med prosjektets deltagere på Teams, for å oppdatere hverandre om pågående arbeid, landsituasjoner, analytiske problemstillinger, utfordringer rundt feltarbeid, og veien videre. - The Alliance for Rebuilding Governance in Africa (ARGA), African Security Sector Network (ASSN), Centre for Democracy and Development (CDD) har utført feltarbeid. - 13.-14. juni 2023, arrangerte vi det andre akademiske seminaret i Oxford. Prosjektpartnerne ASSN, representert ved Niagalé Bagayoko; Oxford, representert ved Stathis Kalyvas og Natasja Rupesinge (PhD); sistnevnte representerte også NUPI, sammen med prosjektleder Kari Osland. ARGA, representert ved Abdoul Wahab Cissé, og CDD, representert ved Idyat Hassan, samt Morten Bøås, NUPI, meldte avbud. - Fordi vi skal lage et Special Issue, så hadde vi invitert inn flere anerkjente forskere på tematikken, som også skal bidra med artikler i Special Issue. Disse var: Yvan Guichaoua (University of Kent), Alexander Thurston (University of Cincinnati), Marte Beldé (University of Ghent) and Claudia Wiehler ETH Zurich). Vi inviterte også den anerkjente Sahel-journalisten fra France24, Wassim Nasr, som gav en key-note om pågående utfordringer i Sahel. Han deltok i hele workshopen og kommenterte på alle artiklene som ble presentert, sammen med resten av forskerne. - Et forslag til Special Issue ble utarbeidet forut for seminaret i Oxford og sendt til Journal of Peace Research. Vi har enda ikke mottatt svar fra disse, tross gjentatte purringer, og har nå besluttet å bevege oss videre, til andre tidsskrift. Alternativene vi forsøker er International Affairs, Security Studies og African Security. - Doktorgradskandidat Natasja Rupesinghe har levert sitt pågående arbeid til såkalt «Confirmation of Status» ved Universitetet i Oxford. En komitè bestående av Professor Thomas Hegghammer og Professor Andrea Ruggeri, begge ved Universitet i Oxford, konkluderte med at de anbefalte «Confirmation of Status», som betyr at de mener at hun nærmer seg å kunne levere en avhandling som vil bestå. - Prosjektpartnerne skriver på planlagte leveranser. - Fotografen i Mali, har levert bilder i henhold til avtale, selv om leveranse ble noe forsinket dels grunnet en skade og dels fordi sikkerhetssituasjonen forverret seg.

This project analyses jihadist insurgent governance in the Sahel in a comparative perspective. More specifically, we seek to answer the following research question: what explains variations in jihadist insurgent governance? JIGOV-Sahel will provide original data gathered through extensive fieldwork on jihadist insurgencies that have not been researched systematically or comparatively. This will be the first study to analyse variation of jihadist insurgent governance across and within cases including the Katiba Macina (Mali and Burkina Faso), Ansarul Islam (Burkina Faso), Islamic State in the Greater Sahara (Niger, Mali, Burkina Faso) and Boko Haram (Niger and Nigeria). The research project is motivated by two identified limitations in the study of rebel governance. First, jihadist insurgents are often analysed merely as ‘Islamic terrorists’ who rule through brutal violent force and sustain their operations through criminal activities. Scattered evidence in the Sahel suggests that this is not the case: jihadist insurgencies do govern, and even develop social contracts that are considered to be more relevant, and sometimes even more legitimate than that of the central state. Second, we argue that the institutionalist approach to rebel governance, which suggests that for rebels to govern they must control territory, develop institutions, and provide public services, is not sufficient to explain these Sahelian cases. We observe that these jihadist insurgencies govern instead by apply varying levels of coercion, provide some minimal services like courts, develop rudimentary Islamic institutions/practices, instrumentalise rights-based conflicts and development of social bonds with communities.

Budsjettformål:

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Finansieringskilder