Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Corporate Coworking as a Driver for Innovation and Growth

Alternativ tittel: Corporate Coworking as a Driver for Innovation and Growth

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektnummer:

304542

Prosjektperiode:

2019 - 2023

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Fagområder:

Egde er et ledende selskap innen digitale tjenester og jobber tverrfaglig for å forene mennesker og teknologi i det nye arbeidslivet. Målet for Egde med dette nærings-PhD-prosjektet er å skape ny og anvendbar kunnskap om hvordan remote- og hybrid arbeid kan tilrettelegges for å fremme kreativitet og innovasjon. Remote arbeid innebærer at ansatte jobber fra et annet sted enn arbeidsgivers kontorlokaler, mens hybrid arbeid betyr delt løsning mellom remote og vanlig kontor. Digitaliseringen har skutt fart i de fleste sektorer og hjemmekontor har blitt innført i stor skala som følge av koronapandemien. For mange virksomheter har erfaringene fra krisen skapt endringer for hvor, når og hvordan man utfører arbeid. Samtidig vet vi lite om hvilken innvirkning nye fleksible arbeidsmåter har på kreativ samhandling og innovasjon. Det overordnede forskningsmålet i nærings-PhD-prosjektet er å forstå hvordan kreativitet utfolder seg i remote og hybride arbeidsmiljøer. Den første varianten vi studerte var remote arbeid fra coworking spaces. Såkalt «corporate coworking» ble en trend før pandemien. Modellen kan gi økt fleksibilitet for både ansatt og arbeidsgiver, kostnadsreduksjoner og gode rekrutteringsmuligheter. Foreløpig fins det lite kunnskap om hvilke kreative og innovative effekter corporate coworking kan gi. Gjennom en systematisk litteraturgjennomgang fant vi ut at de to viktigste driverne for kreativitet var uformell sosial interaksjon og kunnskapsdeling. I de videre studiene så vi at disse to faktorene er grunnleggende for å fremme kreativitet også i andre fleksible arbeidsmodeller. Den andre settingen i forskningen vår er hjemmekontor. Under nedstengningen våren 2020 samlet vi inn data fra norske arbeidstakere som viste at produktiviteten sank hos halvparten. Derimot opplevde 40% økt kreativitet som følge av utstrakt bruk av digitale plattformer. Gjennom intervjuer med IT-ansatte senere i pandemien så vi at IT-ansatte som fremdeles jobbet hjemmefra opplevde velorganiserte digitale møter som fordelaktig for kreativ samhandling. Fraværet av uformell interaksjon ansikt-til-ansikt hemmet imidlertid kreativiteten. Samtidig avdekket vi utfordringer med digitale kommunikasjonsbarrierer og utvikling av sosiale bånd og tillit i forbindelse med remote arbeid. Den tredje varianten av fleksible arbeidsmåter i forskningen vår er hybrid arbeid. Gjennom en case-studie i et multinasjonalt teknologiselskap så vi på kreative prosesser i en hybrid setting. Resultatene viste at ansikt-til-ansikt interaksjon var gunstig under problemidentifisering, mens idégenerering burde utføres utelukkende digitalt eller utelukkende fysisk. Hybrid arbeid i sanntid ble kun ansett som fordelaktig for idéevaluering. På bakgrunn av funnene i nærings-ph.d.-prosjektet anbefales organisasjoner å designe fysiske og digitale arbeidsmiljøer som fremmer uformell sosial interaksjon, bidrar til kunnskapsdeling og skaper en kreativitetsfremmende kultur. Forskningen konkluderer med at kreativitet stimuleres når hybridmodeller tar hensyn til både ansattes og arbeidsgiveres behov, og utnytter fordelene med både remote arbeid og interaksjon ansikt-til-ansikt på kontoret.

Effekter for organisasjoner Funnene peker på flere tiltak som virksomheter og ledere kan iverksette for å lykkes med kreativitet og innovasjon i en remote og hybrid arbeidshverdag: • Fremme uformell sosial interaksjon • Tilrettelegge for intern og ekstern kunnskapsdeling • Utvikle en kultur som omfavner åpenhet, spontan ideutveksling, risikotaking og oppbakking • Videreutvikle ledere og vektlegge egenskaper som tilpasningsdyktighet, empati og kommunikasjonsferdigheter • Investere i læring og faglig utvikling • Utforme engasjerende og inkluderende arbeidsforhold både fysisk og digitalt • Teste, tilpasse og implementere nye teknologiske løsninger • Utvikle en gjennomført og smidig strategi for fleksible arbeidsordninger som tar hensyn både til ansatte, ledere og bedriften som helhet Effekter for omgivelsene: Funnene bidrar til økt innsikt på et felt som ledere opplever spesielt utfordrende med remote og hybrid arbeid, nemlig kreativitet og innovasjon. • Effekter for arbeidslivet: Forskningen synliggjør konsekvenser av hjemmekontor, identifiserer fordeler og ulemper ved remote arbeid og foreslår tiltak for å skape et velbalansert arbeidsliv • Effekter for coworking spaces: Forskningen fremhever verdien av kreativt samspill mellom ansatte i etablerte bedrifter og gründere i en coworking kontekst. Funnene indikerer også at offentlig finansiering og partnerskap med næringslivet kan spille en nøkkelrolle i å tilrettelegge for corporate coworking og fasilitere kreativ interaksjon. • Effekter for eiendomsutviklere: Forskningsresultatene gir kunnskap og innsikt som vil være nyttig for eiendomsutviklere i utforming av fremtidsrettede kontorlokaler som balanserer behovene for sosial interaksjon, kulturbygging, digital samhandling og selvstendig konsentrasjonsarbeid i en hybrid hverdag. • Effekter for offentlige myndigheter: Funnene antyder at den sterkt økende bruken av digitale verktøy og nye teknologier i arbeidslivet som følge av remote og hybrid arbeid, skaper en økt sårbarhet. Dette krever en digital infrastruktur med høy vekt på datasikkerhet. Offentlige beslutningstakere rådes til å prioritere dette arbeidet og sørge for tydelige retningslinjer og standarder som sikrer tilliten til remote og hybride arbeidsløsninger, og dermed stimulerer kreativitet og innovasjon. Offentlige myndigheter kan også bidra til et innovativt økosystem ved å legge til rette for nettverksbygging og kreativt samarbeid mellom remote-praktiserende bedrifter, grundermiljøer, akademiske institusjoner og offentlige organisasjoner. Effekter for Egde: • Nyervervet kompetanse og ekspertise som er relevant både for en rekke aktører på tvers av offentlig og private sektorer • Utvikle nye forretningsmodeller som skaper konkurransefortrinn • Tilby tverrfaglige rådgivningstjenester innenfor fleksible arbeidsmodeller og samhandling • Videreutvikle samarbeidet med akademia, bl.a felles innsats i nye forskningsprosjekter

Kontorfellesskap for gründere og frilansere har vært gjenstand for en formidabel vekst det siste tiåret. Over 2,1 mill. mennesker fordelt på ca. 20 000 såkalte «coworking spaces» globalt har sett verdien i delingskulturen og nettverksbyggingen som kjennetegner disse stedene. En ny trend er at etablerte selskaper også ser til slike miljøer. Fenomenet «corporate coworking» innebærer at bedrifter har utvalgte ansatte som jobber i coworking spaces i stedet for i selskapets egne kontorlokaler. En av driverne er at bedrifter ser potensialet for økt innovasjons- og konkurransekraft ved å jobbe tettere opp mot gründermiljøer. Dette nærings-ph.d.-prosjektet vil utforske hvordan corporate coworking kan øke ansattes kreativitet og skape bedre grobunn for nye ideer, produkter og tjenester som i neste omgang styrker bedriftens innovasjonsevne. Vi vil studere kunnskapsdeling og kreative prosesser i møtepunktet mellom ansatte fra etablerte bedrifter og gründere/frilansere i en coworking space kontekst, samt identifisere kritiske faktorer for at corporate coworking kan øke bedrifters innovasjonskraft. Corporate coworking er et helt nytt felt som foreløpig har fått særdeles liten akademisk oppmerksomhet. Omfanget av forskning innen coworking og coworking spaces øker imidlertid. Sammen med teorier og konsepter fra kreativitets- og innovasjonsforskningen gir det grunnlag for en dyptgående utforskning av det nye fenomenet. Vi legger opp til et kvalitativt forskningsdesign med case-studie som primære metode. Egde Consulting AS og Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder har inngått samarbeid om dette nærings-ph.d.-prosjektet. Et viktig mål for Egde Consulting er at prosjektet skal generere ny og anvendbar kunnskap som kan danne grunnlag for utvikling av strategiske rådgivningstjenester og nye forretningsmodeller. Dette kan gi både bedriften og kundene viktige konkurransefortrinn i en tid med store krav til omstilling og fornyelse.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd