Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan kan skolen legge til rette for optimalt læringsutbytte for elever fra familier med migrantbakgrunn og kort botid i Norge?

Alternativ tittel: How can school facilitate optimal learning outcomes for pupils from families with a migrant background and short residence time in Norway?

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektnummer:

310529

Prosjektperiode:

2020 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Prosjektet utforsker hvordan skolen jobber for å lage gode læringssituasjoner for elever fra familier med migrantbakgrunn og med kort botid i Norge. I tillegg til manglende ferdigheter i undervisningsspråket, er denne elevgruppen ekstra utsatt fordi de ofte også har andre utfordringer knyttet til sin livssituasjon. Måten skolen tilpasser og tilrettelegger undervisningen er derfor avgjørende for hvordan elevene skal lykkes i videre samfunnsliv. Studien tar utgangspunkt i 14 lærere, representert gjennom hele det kommunale opplæringsløpet ? fra barnehage til voksenopplæring, i en kommune. Studien ser spesielt på hvordan lærerrollen utfordres i møte med nyankomne elever. I tillegg undersøkes det hvilke forståelser lærere har av nyankomne foreldres muligheter til deltakelse i barnas faglige og sosiale utvikling. Sentralt i studien står også undersøkelsen om hvilke kommunale etater nyankomne familier og barn møter, hvordan disse etatene samarbeider og forholder seg til hverandre og hvordan de sammen kan bidra for å øke læringsutbyttet for nyankomne elever.

-

I dette prosjektet ønsker jeg å forske på hvordan skolen kan legge til rette for optimalt læringsutbytte for elever fra familier med migrantbakgrunn og med kort botid i Norge. Dette er en elevgruppe i norsk skole det er forsket relativt lite på. Tidligere forskning viser hvordan manglende ferdigheter i undervisningsspråket kan by på utfordringer i forhold til videre skolegang. Denne elevgruppen er ekstra utsatt fordi de ofte også har andre utfordringer knyttet til sin livssituasjon. Måten skolen tilpasser og tilrettelegger undervisningen er avgjørende for hvordan elevene skal lykkes i videre samfunnsliv. Jeg ønsker å gjennomføre en kasusstudie på to skoler i en kommune. Der vil jeg se nærmere på hvordan lærerrollen utfordres i forhold til det å ta i mot nyankomne elever. Jeg ønsker også å undersøke hvordan skolene legger til rette for og skaper arenaer for foreldresamarbeid, og hvordan foreldre involveres og myndiggjøres i læringsprosessen. Videre har jeg som mål å undersøke hvilke kommunale etater nyankomne familier og barn møter, hvordan disse etatene samarbeider og forholder seg til hverandre og hvordan de sammen kan bidra for å øke læringsutbyttet for nyankomne elever. Datainnsamlingen vil foregå gjennom en kombinasjon av dokumentanalyse, intervju og observasjon. Som teoretisk rammeverk vil jeg bruke Gert J. J. Biestas teori om utdanning og skolens tre hovedmål: Kvalifisering, sosialisering og subjektivering. I tillegg vil jeg benytte Pierre Bourdieus teori og hans analysebegreper om den enkelte persons habitus, og om kapitalen sosiale agenter bringer med seg når de inntar sosiale felt der det er bestemte regler som gjelder. Det kan også være naturlig å knytte forskningen opp mot teorier knyttet til familielæring, som f.eks "Funds of Knowledge".

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder