Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Hvordan anvendes e-læring i norske kommuner? En studie av e-læring for kontinuerlig kompetanseheving innen helse- og omsorgssektoren.

Alternativ tittel: How is e-learning used in Norwegian municipalities? A study of e-learning for continuous competence enhancement in the healthcare sector.

Tildelt: kr 1,8 mill.

Digitale læringsverktøy er en ressurs for mange virksomheter, og betydningsfullt for deres kunnskapsutvikling. Likevel er bruken av disse verktøyene i mange tilfeller lavere enn sitt potensial. Samtidig er ledere anerkjent som sentrale interessenter i digital transformasjon, der digital kompetanse er en nøkkelverdi for å oppnå transformasjoner. Å forstå i hvilken grad og hvordan ledelse påvirker bruken av digitale læringsressurser vil sannsynligvis gi innsikt i hvordan ledere kan støtte transformasjonsarbeid. Det muliggjør også utvikling av mer kunnskap om i hvilken grad og hvordan ledelse er essensielt for å utvikle kunnskap og kompetanse gjennom digitale læringsverktøy. Med utgangspunkt i teorien om transformasjonsledelse, som foreslår intellektuell stimulering som en nøkkelkomponent, utforskes forholdet mellom ledelse og bruk av digitale læringsverktøy blant ansatte. Prosjektet vil ha et samfunnsvitenskapelig- og teknologisk aspekt. Hovedhypotesen vil undersøke om læringskultur fremmer effekten av e-læring. Fokuset vil være å kartlegge hvordan kommunene innfører og bruker e-læring i forbindelse med kompetanseheving uten studiepoeng. Hva driver innføring av e-læring, finnes det klare mål og strategier og hvilke barrierer og suksessfaktorer eksisterer, er noen av spørsmålene som forskningsprosjektet vil besvare. Forskningen viser at forholdet mellom transformative lederegenskaper og bruk av digitale læringsverktøy primært er gjort i skoler fremfor i private og offentlige organisasjoner ? der livslang læring har blitt en del av arbeidslivet. Det er behov for å utvikle en mer dyptgående forståelse av underdimensjonene til transformativt lederskap og innvirkningen på ansattes læring. Prosjektet vil fokusere på forholdet mellom ansattes læring og dimensjoner ved transformativt lederskap, spesielt på virkningen av idealisert påvirkning, inspirerende motivasjon, intellektuell stimulering og individualisert omtanke. Foreløpige funn tyder på at intellektuell stimulering av ledere er spesielt viktig for å øke bruken av digitale læringsverktøy. Ledernes rolle i forbindelse med ansattes digitale læring er etterspurt, ikke bare i utdanningsinstitusjoner, men også i organisasjoner generelt.

Prosjektet vil kartlegge hvordan kommuner innfører og bruker e-læring i arbeidet med kompetanseheving uten studiepoeng på arbeidsplassen. Målgruppen er helse- og omsorgssektoren i norske kommuner. Et bredt spekter av problemstillinger er knyttet til det å ta i bruk og å forstå betydningen av e-læring. Totalt fire artikler vil skrives i perioden. En analyse kjøres på gjennomførte e-læringskurs i Visma Veilederen, og en rekke variabler og kontrollvariabler vil bli sett i sammenheng med hvor utbredt bruken er. Antallet vil måles per år for perioden 2015-2019, for deretter å gjenta kartleggingen årlig gjennom prosjektperioden. Målet er å finne brukerkommunenes bruksmønster og følge utviklingen. Den kvantitative undersøkelsen danner grunnlaget for å velge ut 4-6 kommuner basert på teoretisk sampling hvor det utføres en dypere kvalitativ intervjustudie av innføring og bruk av e-læring i utvalgte kommuner. Artikkel 1 vil omhandle oppstartsfasen: «Hvordan implementeres og brukes e-læring av ansatte i kommunale helse- og omsorgstjenester?». Artikkelen bygger på innovasjonsteori og e-læringsteori. Artikkel 2 vil omhandle organisasjonen: «Hvordan virker innføring og bruk av e-læring på arbeidspraksis, samspill mellom mennesker og organisering?». Artikkelen bygges rundt organisasjonsteori og institusjonell teori. Artikkel 3 dreier seg om lederrollen: «Hvilken effekt har ledere av å bruke e-læring som kompetansehevende verktøy?». Artikkelen bygges rundt ledelsesteori. Artikkel 4 vil omhandle profesjoners møte med bruk av e-læring: «Hvordan møter de ulike profesjonene og den enkelte ansatte innføring og bruk av e-læring på egen arbeidsplass?». Artikkelen bygges rundt profesjonsteori. Prosjektet vil benytte data fra Visma Veilederen som har levert e-læringskurs (SaaS) siden 2013. Antall brukere av Visma Veilederen helse- og omsorg per november 2019 er 22.000 unike brukere, noe som ansees å være et godt forskningsgrunnlag.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd