Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

STUD: Metaito AS - Factsplat: A customizable intranet for effective navigation of digital tools and services.

Alternativ tittel: STUD: Metaito AS - Factsplat: Et tilpasningsbart intranett for effektiv navigering av digitale verktøy og tjenester.

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

311825

Prosjektperiode:

2020 - 2021

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Internett har ført verden tettere sammen, men vi står nå overfor problemet med å ha for mye informasjon og ikke nok kontroll. Factsplat lar deg ta kontroll over ditt digitale liv, på jobb og hjemme. Brukere kan lage og dele dashbord med digitale verktøy og tjenester på internett, noe som resulterer i en personlig startside for internett. Den første ideen bak Factsplat kom fra problemet med strukturere alle de digitale ressursene man trenger som student. Det ble videreutviklet for å bli en generell løsning for både bedrifter og enkeltpersoner. Organisasjoner kan bruke Factsplat som en tilpasningsbar startside der alle kan få tilgang til delte ressurser på en måte som gir mening for hver enkelt. Med Factsplat er det lettere og raskere å finne og få tilgang til riktig innhold (dokument, informasjon, ressurs, etc.) fra ulike digitale tjenester. Bevisstheten om hvordan teknologi påvirker mennesker øker. Farene ved utilsiktet bruk blir stadig tydeligere, og det er allerede en tendens til at store selskaper annerkjenner at folks digitale velvære er viktig. COVID-19-pandemien har økt behovet og satt fart på digitalisering i organisasjoner. Det er mange utfordringer når man jobber hjemmefra som kan påvirke både produktivitet og psykisk helse, som det ble vist i en forskningsartikkel som grunnleggerne av Metaito var med på å skrive: "Digital working during the COVID-19 pandemic: how task?technology fit improves work performance and lessens feelings of loneliness"*. Denne kunnskapen kan vise seg å være verdifull for den videre utviklingen av Factsplat. Vi ønsker å ha en betydelig positiv påvirkning i samfunnet ved å oppmuntre til konkurranse og ta vare på brukernes personvern og digitale velvære. Vi ønsker å gi brukerne kontroll over sine digitale liv, og dermed forbedre fokus, produktivitet og samarbeid. Målet med prosjektet var å kommersialisere ideen og få betalende kunder. Factsplat har allerede et økende antall daglige aktive brukere, og noen få studentorganisasjoner bruker tjenesten for å gi medlemmene sine en oversikt over viktige ressurser. Tilbakemeldinger fra et pilotprosjekt med "Regional Systemenhet for lønn og personal i Helse-Nord", hvor Factsplat blir brukt og testet daglig, brukes til å forbedre tjenesten. I løpet av prosjektperioden har forskjellige bransjer og segmenter blitt utforsket, inkludert konsulentselskaper, innovasjons- og oppstartshubber, utdanningssektoren og byggebransjen. Tjenesten har fått interesse fra flere organisasjoner i disse segmentene, og det ser ut til at Factsplat kan løse utfordringer knyttet til ombordstigning, hjemmekontor og kommunikasjon. Metaito har vært med i 6AM Accelerator-programmet i løpet av prosjektperioden, med mål om å fremskynde fremdriften og skape en bærekraftig virksomhet. Gjennom programmet har teamet tilegnet seg mye ny kunnskap og fått kontakt med flere mentorer og rådgivere. Med hjelp fra et rådgivende styre fokuserer teamet nå på markedsføring og salg, finansiering og forbedring av produktet. * Vitenskapelig artikkel: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ITP-12-2020-0870/

The sales director at Sticos, describes Factsplat in the following way: "For meg løser Factsplat utfordringene mine med å finne igjen informasjon, sette dette i system og dele med mine kolleger. Factsplat gjør virkelig hverdagen min mer effektiv!". We have gotten several similar descriptions from users at both Sticos, "Regional systemenhet for lønn og personal i Helse-Nord" and the HR and salary departments at University Hospital of North Norway. It is clear that we are solving real problems, and we have received interest from organizations in several industries. We did not achieve the goal of 500 daily active users, but we currently have a positive trend and more than 100 weekly active users. We have a retention rate of 26.2% after 24 weeks. We have built a solid team, a competent advisory board and a professional network. We don't have revenue or further funding, but we believe that we will get our first customers soon and we have an ongoing dialogue with some potential investors.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020