Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Innovation ecosystems as a response to radical technology-driven change in established companies

Alternativ tittel: Innovasjons-økosystemer som svar på radikal teknologidrevet endring i etablerte selskaper

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

311984

Prosjektperiode:

2020 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Kraftbransjen i Norge står overfor et radikalt endringsbehov som følge av ny tilgjengelig teknologi. Bransjen består av selskaper som gjennom generasjoner på et lønnsomt vis har produsert ren energi fra fornybar vannkraft. Dette nærings-PhD prosjektet har som mål å bygge opp ny kunnskap om hvordan innovasjonskapasitet kan styrkes i etablerte selskaper gjennom å anvende en åpen innovasjonsstrategi. Prosjektet vil også bidra til å utveksle kunnskap mellom næringsliv og forskning. Studien vil bruke energiselskapet Eviny/BKK som casebedrift og studere fenomenet innovasjonskapasitet og hvordan denne kan styrkes gjennom en åpen innovasjonsstrategi som innebærer å utvide de organisatoriske grensene og samarbeide med eksterne partnere. Prosjektet inngår i porteføljen til NHHs forskningssenter «Digital Innovation for Sustainable Growth» (DIG). DIG er igjen inndelt i flere forskningssentre og dette prosjektet tilhører forskningsgruppen «Managing Radical Technology Driven Change in Established Firms» (RaCE). Prosjektet har som mål å fremskaffe ny kunnskap om innovasjonskapasiteten til etablerte bedrifter gjennom å observere og innhente data fra innovasjons- og endringsprosessene som pågår i case selskapet. Prosessene kan ses gjennom en teoretisk linse som dynamiske kapabiliteter. Dette innebærer å identifisere hvordan utvikling av evner til å forutse hvilke endringer som kommer (sensing) skjer. Videre å øke innsikten i hvordan prosesser for å ta beslutninger og få på plass de strukturer som gjør at selskapet kan ta del i muligheter og unngå utfordringer (seizing) skjer. Til sist, vil kunnskap opparbeides om hvordan det etableres helhetlige transformasjonsprosesser som sikrer innovasjonskapasitet (transforming). Dette kan være å etablere nye teknologiplattformer som er egnet for innovasjon eller utvikle nye forretningsmodeller. Utviklingen ville før funnet sted innenfor organisasjonens grenser med egne ressurser. Nå skjer de i økende grad i samhandling med eksterne partnere som leverandører, kunder og konkurrenter. Dette fordrer helt andre arbeidsprosesser og ressurser og mekanismene som driver disse kan identifiseres.

Kraftbransjen i Norge består av etablerte, lønnsomme selskaper som har produsert ren fornybar energi gjennom generasjoner. Flere av bedriftene er hjørnesteiner i sine lokalsamfunn. De ansatte er stolt av sin kompetanse og at de har bygd Norge og gitt lys og varme i de tusen hjem. Nå er det behov for en umiddelbar og radikal omstilling som følge av teknologidrevne endringer. En måte å møte det radikale endringsbehovet er å bruke økosystem som innovasjonsstrategi. Økosystemer innebærer å tenke helt nytt i forhold til dagens arbeidsmåter ved å etablere klynger på tvers i organisasjonen som samhandler om innovasjon. Økosystemer er også høyaktuelle i en digital transformasjon. Her samhandler selskapet med eksterne partnere som leverandører, kunder, konkurrenter og myndigheter. Et annet eksempel på et økosystem er når selskapet sammen med partnere investerer i oppstartsselskaper. De siste fem årene har slike investeringer mer enn femdoblet seg i Norden og kraftbransjen har flere slike enheter. PhD-prosjektet skal studere fenomenet økosystemer som innovasjonsstrategi i etablerte selskaper. BKK ligger i Bergen og dette prosjektet kobles tett opp til Norges Handelshøyskoles prosjekter Managing Radical Technology Driven Change in Established Firms (RaCE) og Digital Innovation for Growth (DIG). Prosjektet vil underbygge strategiske valg i BKK, styrke innovasjonsevnen og støtte den digitale transformasjonen med nyvunnet kunnskap fra forskningsfronten. Prosjektet vil studere de fundamentale trekk i økosystemer for innovasjon. Det gjøres dypdykk for å identifisere de kulturelle og organisatoriske forutsetninger som hemmer og fremmer effekten av denne innovasjonsstrategien. Kunnskapen om utvelgelse av prosjektene i innovasjonsporteføljen i slike økosystemer skal også styrkes gjennom prosjektet.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd