Tilbake til søkeresultatene

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon

Practices and Policies of Belonging among Minority and Majority Children of Low-income Families

Alternativ tittel: Tilhørighet blant minoritets- og majoritetsbarn i lavinntektsfamilier

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektnummer:

314290

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2021 - 2025

Geografi:

Samarbeidsland:

Tilhørighet viser til en følelse av å passe inn i våre omgivelser - til mennesker, steder, aktiviteter og ting. Å føle tilhørighet er viktig for alle mennesker, særlig for barn, hvis liv og utvikling i større grad avhenger av andre. Mens selv om tilhørighet er en følelse som mange ikke kan leve foruten, er vår kunnskap om den begrenset. Prosjektet BELONG utforsker barns tilhørighet gjennom intervjuer og observasjon av barn og deres omsorgspersoner på ulike arenaer - hjemme, på skolen og i fritiden. Funnene skal gjøre det lettere for myndigheter å iverksette tiltak som skal hindre marginalisering og ekskludering av barn, særlig av barn med innvandrerbakgrunn og fra familier med lav inntekt.

A primary goal of the welfare state is to ensure that children and young people get a good upbringing and that families can feel secure, both financially and socially. Several studies indicate, however, that the risk of marginalisation and social exclusion increase, especially amongst children of low-income families and with immigrant background. Why this is, however, is poorly understood, diminishing the welfare state’s chance to discharge its responsibilities. The basic idea of this proposal is to increase current knowledge of the practices causing marginalisation and social exclusion of minority and majority children of low-income families by exploring them from a new theoretical angel addressing people’s ‘belonging’– in brief, referring to a basic human need providing us with a sense of ontological security; of ‘home’; without which life would be difficult, if not impossible. In so doing, we will not only inform policy, but also move related research fields beyond state of the art empirically, theoretically and methodologically. Empirically, we will provide alternative explanations of why some children are marginalized and excluded, while others are not. Theoretically, we will further develop a new concept gaining ground in the social sciences today: practices of belonging. Methodologically, we will advance novel techniques especially suited to capture these practices, such as visual ethnology and walk-along studies, stakeholder-involvement, children as co-researchers and a quasi-experiment. The individual and societal costs of marginalization and social exclusion of children and young people in the form of dropouts from school and future unemployment, disablement and low income are considerable. The potential impact of a project aiming to prevent such life trajectories to be realized is therefore high.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

VAM-Velferd, arbeidsliv og migrasjon