Vår første felles prosjektbaserte artikkel er ferdig og sendt inn til tidsskriftet "Medicine, Anthropology, theory" Artikkelen har som mål å forklare endringer i kryonikk. Kryonikk er en svært marginal praksis som innebærer å fryse ned personer som er erklært klinisk og juridisk død, i flytende nitrogen med håp om å tine de opp igjen når fremtidig teknologi er på plass. I vår forskning har vi observert en økning i interesse for kryonikk, og at kryonikk-organisasjoner nå også rekrutterer blan unge. Vi mener dette henger sammen med flere faktorer:
1. at kryonikk , som gjerne i sin nyere variant kalles biostase, har gode vekstvilkår i den nye teknologi og innovasjonsbaserte økonomien (som fremmes gjennom den fjerede industrielle revolusjon , og ligende diskurser som "the California ideology", Sillicon Vally tek-industry mm
2. Kronikk forbindels i økende grad med den voksende anti-aldrigns industrien
3 Kryonikk vokser som del av en større ny-rasjonalistisk bevegelse (som kommer til uttrykk på nettsider som waitbutwhy, Lesswrong, m fl) har nå fullført alle feltstudiene og casestudier, og arbeider med å bearbeide og sammenligne etnografien vår.
Vi har også gjennomfart en internasjonall workshop, hvor forskere som arbeider med antropologiske eller religionsvitenskapelige analyser av teknovitenskapelige former for udødelighet deltok. Presentasjonene og disusjonenen under workshopen vil bli bearbeidet videre til et spesialnummer av tidsskiftet Social Analysis, og tema er familie og slektskap i lys av nye former for (og forestillinger av) udødelighet, feks "kronikk og age-reversal".de ulike artiklene vil belyse ulike sider ved dette. For eksempel er såkalte "gief-bots"/sorg-bot (en tjeneste flere amerikanske selskaper formidler) et voksende fenomen som i all hovedsak handler om å bearbeide sorg for den etterapte, men kan også utvikle seg tik nye former for sosiale relasjoner, Såkalte Compaion AI ("replika" er den mest kjente) kan utvikle seg til nære relasjoner. Andre former for "teknovitenskapelig udødelighet" er feks "Mind uploading". Dette innebærer at man lager et digitalt arkiv over sitt ett liv; tekster, lyd, film som skal gi et bilde av hva og hvem man var, som en gang i fremtiden kan danne utgangspunkt for alt fra en avansert grief-bot for de etterlatte, eller en digital variant av den samme bevisstheten. Det siste vil ifølge våre informanter kreve en sterk generell kunstig intelligens. I vår forskning ser vi på effekten (sosialt og kulturelt) av en slik forestilling (enten denne er realistisk eller ikke) for eksistende sosiale relasjoner.
Technological innovation in human-computer interfaces, breakthroughs in biotechnology, and the emerging notion that aging is a disease seriously challenge established understandings of what a human being is, or might be. A substantial reason for current popular interest in emerging technologies is the possibility of living forever; the prospect of human immortality. This project will explore contemporary pursuits of immortality in order to enhance our understanding the social and cultural basis for these developments.We might distinguish between three different approaches to the field of immortality, taking three different questions as a point of departure: Firstly, what is possible, through technology and science? Secondly, what is the social and cultural significance of it, and thirdly: is it desirable? The first question is an established research area in biology (anti-aging medicine, bio-technology etc) and AI (humanoids, "mind transfer" etc), and the third question is often dealt with in the field of ethics, mainly from philosophy, religion and theology etc. The second however, is only to a very limited degree developed. With this project we want to explore the socio-cultural significance of the immortality movement, looking specifically at kinship relations. How are relations developed and imagined in contexts where mortality is sought overcome? Concretely, we propose with this research to develop comparative analysis of ethnographic case studies of immortality practices in Russia and in the US. Due to particular historical contingencies rooted both in the histories of the late nineteenth-century religious modernism and experimentation, and the Cold War technoscientific imaginaries and science-based competition between the Soviet Union and the United States, these are the two locations where immortality projects like the ones described above are most developed and vocal.