Forskergruppen i Marketing ved USN Handelshøyskolen svarer opp tilbakemeldingene fra SAMEVAL-evaluering gjennom fire målrettede tiltak:
Re-etablering av den nasjonale Johan Arndt-konferansen (johanarndt.no) i samarbeid med marketing management-miljøene ved Norges Handelshøyskole, Handelshøyskolen BI og Høyskolen Kristiania. Konferansen har vært gjennomført årlig i perioden 2022-2024 og vil bli videreført etter prosjektets avslutning. Deltakerne har har vært undervisnings- og forskningsansatte innen marketing fra hele landet og har utgjort mellom 60 og 80 personer hvert år. Konferansen er den største nasjonale akademiske arenaen for marketingmiljøet og bidrar positivt til nettverksbygging, samarbeid og kunnskapsdeling for å styrke forskning og undervisning innen dette fagområdet.
International Competence Network in Tourism Conference ble re-etablert på Campus Ringerike i 2022 etter pause gjennom pandemien med 24 deltakere fra nettverkspartnerne, fordelt på 4 kontinenter. USN Handelshøyskolens reiselivsmiljø benytter dette nettverket aktivt i forskningsprosjekter og sampublisering. I tillegg har det vært 3 lengre forskningsopphold ved to av nettverkspartnerne (North West University, South Africa og Thompson Rivers University, Canada) i perioden.
Prosjektet har utviklet og gjennomført et PhD-kurs i teoriutvikling innen Marketing Management som har vært avholdt årlig for perioden 2021-2024. Kurset går over 4 hele dager og gir 2.5 ECTS. Kurset er åpent for PhD-studenter og har hatt 70 deltakere i perioden fra USN, Norges Handelshøyskole, Handelshøyskolen BI, Høyskolen Kristiania og Handelshøyskolen i Stockholm.
Til slutt har prosjektet finansiert medlemskap i organisasjonen Marketing Accountability Standardization Board (MASB) hvor Handelshøyskolens ansatte og stipendiater har deltatt i digitale møter. Organisasjonen samler noen av verdens fremste forskere og bedrifter innenfor dokumentasjon av bidraget fra marketing til verdiskaping og er viktig for å ytterligere profesjonalisere og synliggjøre marketing som fagområde i en dataintensiv tidsalder.
Til sammen har de fem tiltakene styrket samarbeidet mellom relevante forsknings- og familjøer innenfor marketingmiljøet i Norge, og selektivt mot internasjonale miljøer. Hovedsatsingene, PhD-kurset og Johan Arndt-konferansen, har hatt og vil ha, stor nasjonal betydning for den videre utviklingen av marketing management som forsknings- og fagområde fremover.
USN Handelshøyskolen har gjennom prosjektet bidratt til å samle og styrke det nasjonale fagmiljøet innen marketing gjennom re-lansering av Johan Arndt-konferansen og utvikling av det nye PhD-kurset i Theory Construction. Rundt 250 personer har deltatt på konferansen 2022-2024 og 70 på PhD-kurset 2021-2024. USN har en nøkkelrolle i koordineringen av disse to aktivitetene, og suksessfaktoren består i involvering av marketingmiljøet ved de øvrige handelshøyskoler, og midler fra Forskningsrådet har spilt en avgjørende rolle for å skape arenaer som ellers ikke ville blitt realisert.
ICNT-konferansen ble den første fysiske møteplassen innenfor reiselivsnettverket etter C-19 og dekket et oppdemmet behov for å møtes. Avstedkom flere sampubliseringer og 3 utenlandsopphold for USN-forskere. Et aktivt MASB-medlemskap bidrar til at USN er koblet på en viktig arena knyttet til innsikt i og state-of-the-art dokumuentasjon av hvordan marketing i en dynamisk kontekst bidrar til bedriftenes verdiskaping, noe som er kjernen innen marketing management.
Prosjektet svarer opp SAMEVAL-evalueringen av forskergruppen i Marketing Management, og er innrettet mot aktiv rolle i sentrale nasjonale og internasjonale nettverk. Enkelte aktiviteter er årlige, og bidrar til å bygge posisjon som fortsetter når finansieringen utløper. Det er identifisert et sett med viktige aktiviteter som vil bidra til å løfte fagmiljøets impact innen forskning og brukerrelevans:
1. The Norwegian Marketing Academic Conference (NMAC), årlig konferanse for det norske marketing management-fagmiljøet ved UoH og tar over behovet for nasjonal møteplass etter at Johan Arndt-konferanse ble lagt ned. Styrker USN og forskergruppens rolle i det nasjonale fagmiljøet og bidrar samtidig til å styrke det nasjonale fagmiljøet.
2. International Competence Network in Tourism Conference 2022 er en møteplass for forskergruppens internasjonale partnere innen reiseliv - en allianse som har blitt enda viktigere etter COVID-19-pandemien som har truffet reiselivsnæringen svært negativt.
3. Deltakelse fra tilsammen 4 stipendiater og vit. ansatte på MASB – Marketing Accountability Standardization Board Summit, en organisasjon av verdensledende marketing finance professorer, globale merkevarebedrifter og bransjeorganisasjoner innen marketing for å være pådrivere for «evidence-basert» marketingpraksis
4. Nasjonalt/Nordisk PhD-kurs innen Theory Construction in Marketing Management med oppstart i 2021 ble gjennomført i november og planlegges som et årlig tilbud med en av verdens fremste professorer innen området, Prof. Kohli. Ved å involvere veiledere internt ved USN og i Norden som gjesteforelsere på utvalgte temaer skaper vi et unikt nettverk av de beste forskerne innen området ; unikt grunnlag for EU-søknader og annet forskningssamarbeid.
5. Et opphold ved Stern School of Business, NYU, sommeren (Q2-Q3) 2023. Formålet er samarbeid med fagstaben i marketing for å publisere papers om digitale forr.modeller, "martech", marketing finance og reiseliv, samt base for samarbeid og mobilitet mellom handelshøyskolene.