Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

How Does a New Pedagogical Model at Glemmen Upper Secondary School Affect the Students´Competency in Citizenship and Civic Education?

Alternativ tittel: Hvordan påvirker en ny pedagogisk modell elevenes kompetanse i og erfaring med det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap?

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

317803

Prosjektperiode:

2020 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

I 2019 fikk Glemmen videregående skole et oppdrag fra Østfold fylkeskommune (nå Viken fylkeskommune) om å utvikle en ny pedagogisk modell for å fremme helhetlig, personliggjort, elevaktiv, virkelighetsnær og sosial dybdelæring. En flerfaglig pedagogisk modell har siden vært i utvikling ved skolen, der kompetansemålene og innholdet i de forskjellige fagene har blitt organisert i overordnete temaer. Gjennom flerfaglige læringsoppdrag vil elevene få økt metodefrihet, og større mulighet til å delta i lokalsamfunnet og i lokale bedrifter, noe som forhåpentligvis vil føre til at elevene opplever at de har mer medbestemmelsesrett over egen læring og at de er mer aktiviserte i læringsprosessen. Omleggingen til den nye modellen innebærer store endringer. Det vil være utfordrende å kombinere implementeringen av Fagfornyelsen med å skape helt nye rammer for undervisning og tverrfaglighet. Faglærere fra forskjellige disipliner vil måtte strekke seg langt for å samarbeide om å utvikle konkretiserte undervisningsopplegg. I dette prosjektet ønsker jeg å forske på Glemmen videregående skole sin prosess og implementering av en ny pedagogisk modell. Jeg har valgt å bruke kompetanse i demokrati og medborgerskap, som er ett av de tverrfaglige emnene i Fagfornyelsen, som utgangspunkt. Ifølge overordnet del av Fagfornyelsen, skal skolen «stimulere elevene til å bli aktive medborgere, og gi dem kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet i Norge». Det er imidlertid behov for økt kunnskap om hvordan skolen kan legge til rette for at ungdommer utvikler demokratisk handlingskompetanse og politisk mestringstro. Kan en pedagogisk omstrukturering som er designet for å øke elevers deltakelse og medvirkning i samfunnet og lokalmiljøet påvirke elevenes følelse av medborgerskap og kjennskap til demokratiske institusjoner, og dermed øke sannsynligheten for at eleven vil delta aktivt i slike institusjoner og utvikle en demokratisk handlingskompetanse?

Beginning August 2020, the Norwegian national curricular reform Subject Renewal (Fagfornyelsen) will be incrementally implemented in Norway. Simultaneously, and in accordance with the implementation of the new curriculum, Glemmen Upper Secondary School will replace traditional teaching methods with a new pedagogical model. The primary objective of this Ph.D. project is to systematically research the implementation of this new educational model at Glemmen Upper Secondary School in order to analyze how the transition to a multidisciplinary and student-engaging pedagogical model can increase the students´ competency in the cross-curricular theme Citizenship and Civic Education and hence improve the students´ political efficacy. Will a shift to a pedagogical method that is designed to increase the students´ participation in society and the local community influence the students´ sense of co-determination and belief in democratic institutions and also their ability to participate in such institutions? A secondary aim is to research whether the new pedagogical approach can reveal indications as to why there is a trend, as was discovered in the comparison of results between the International Citizenship and Civic Education Study (ICCS) 2009 and the ICCS 2016, of an increasing gap in competency between the males and females. The third and final aspiration of this Ph.D. is to institute a culture among the teachers at Glemmen Upper Secondary School of researching the effects of one´s own teaching practice, so that when the research for this Ph.D. is finished, research routines at the school will have been systematized. Gert Biesta´s three dimensions of education will be used as the theoretical framework and the methodological approach includes action research and a mixed-method study. The Ph.D. will be part of a research collaboration entitled “Democracy, Equality, Learning, and Mobilization for Future Citizens (DEMOCIT)” at Oslo Metropolitan University.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder