"Autocratization Dynamics" (AutDyn) undersøker krefter og aktører som driver samfunn mot mer illiberale og autokratiske styresett, og faktorer som stimulerer og muliggjør demokratisk motstand. Dette gjøres gjennom forsker- og studentutveksling, utvikling av forskningsbasert og studentledet læring på PhD-, MA- og BA-nivå, og ved å samarbeide om å utvike nye forskningsprosjekter.
En hovedpillar i prosjektet er PhD-kurset "Effects of Lawfare: Courts & Law as Battlegrounds of Social Change" som gis ved Universitetet i Bergen (UiB), og hvor "Democracy, Legalized Autocratization, and Resistance" er et eget "track". I 2024 deltok 10 studenter fra partnerinstitusjoner. Noen av PhD-studentene også deltatt i den årlige AudDyn-prosjektworkshopen for å utvide perspektivene og forbedre mulighetene for studentledet læring.
Ph.d.-kurset og AutDyn-prosjektworkshopen er integrert i den internasjonale forskningskonferansen «Bergen Exchanges on Law & Social Transformation» (BeEx). Autocratization Dynamics var et spesielt fokus under BeEx2024 med 10 forelesninger og rundebord om relaterte emner og med deltakelse fra partnere i prosjektet. 2024 Annual Lecture, ble holdt av den ledende autokratiseringsforskeren Kim Lane Scheppele (Princeton University) om temaet "Restoring Democracy Through Transnational Law". BeEx gir gode muligheter for nettverksbygging og prosjektutvikling, noe som er spesielt verdifullt for unge forskere fra partnerinstitusjoner og fra det globale Sør.
South-South Network, et aktivt nettverk av unge forsker fra og i det globale Sør. Det ble etablert under BeEx i 2022, er nå blitt større og mer institusjonalisert. Det teller nå 25 medlemmer. Under BeEx lanserte nettverket "Rethinking inequalities through voices from the South", et spesialnummer av tidsskriftet Revista Direito GV, utgitt av vår partnerinstitusjon FGV São Paulo Law School. Her utforskes maktulikheter mellom det globale Sør og Nord. AutDyn-prosjektet har aktivt støttet arbeidet som også har mottatt midler fra Stiftesen Fritt Ord og Global Research Program on Inequality (GRIP).
I mars 2024, som en del av AutDyn-prosjektet, ble det utviklet et studentledet MA-kurs ved UiB som ble kombinert med en 2-dagers PhD-konferanse om «Gendered Autocratization». Studentene fikk anledning til å utvikle og diskutere sin forskning på instrumentalisering av kjønn i politiske prosesser med andre senior- og junioreksperter på sine felt. En integrert del av konferansen var en offentlig forelesning av Satang Nabaneh om kjønnspolitikk og autokratisering i Afrika.
Som en del av AutDyn-prosjektet ble også det tverrfaglige bachelorkurset «Constitution, Courts & Politics» (UiB Juridisk fakultet/ Institutt for politikk og forvaltning ) videreutviklet i samarbeid med partnere. I en serie offentlige seminarer - boksalonger - intervjuet studenter (digitalt) forskere og eksperter fra hele verden som en del av kursarbeidet. Boksalongene har vært en vikltig nyvinning som lar studentene diskutere med ledende eksperter innen sitt studieområde, inkludert blant våre partnere. Dette ble første gang introdusert i 2023, og ble videreutviklet i 2024.
En rekke nye felles forsknings- og undervisningsinnovasjons-søknader er sprunget ut fra AutDyn-prosjektet rundt temaer som motstand mot autokratisering, protest som demokratisk deltakelse, kjønnet autokratisering, urfolksrettigheter og klimatransformasjon.
Videre har UiB signert en avtale med Universitetet i São Paulo om studentutveksling, og en masterstudent fra UiBs "Politics and Governance of Global Challenges"-program tilbringer høstsemesteret 2024 i Brasil. Et kurs om «Climate Justice» på engelsk, er etablert som ledd i AutDyn-samarbeidet. UiB og FGV Sao Paulo Law School arbeider med å etablere en dobbel UiB/FGV grad for en PhD-student ved FGV Sao Paulo Law School.
"Autocratization Dynamics" aims to further strengthen UiB-CMI LawTransform as a global hub for research at the intersection of law and politics, and as a leading centre for innovationsin horizontal research-embedded education, by forging long-term partnerships with leading research and educational institutions in the field. With partner institutions drawn from among the strongest education and research institutions in Brazil, Canada, India, Norway South Africa and the United States, we aim to create new research on the effects of autocratization dynamics across the globe. The proposed collaboration will secure the advancement of research and education of the highest quality in Norway by developing new interdisciplinary research projects deepening our efforts to understand the role of law in authoritarian dynamics – both in the global south and in the north – and how this plays out in key policy areas. Through innovative research-embedded course developments and student-driven teaching modules Autocratization Dynamics will confront the challenging global environment of competing information streams and where factual information increasingly is politicized and the value of science and academic freedom undermined. To better understand the challenges posed by autocratization and how legal tools may be used to legitimize undemocratic politics, a key aim of all universities in our consortium is to educate students to become active and critical producers of knowledge. To do so, we aim to create a partnership between researchers and students where the students are in the driver's seat in the development of courses and research projects. LawTransform has significant experience facilitating horizontal exchange on research ideas between senior and junior scholars; building international, interdisciplinary partnerships on research projects, and cross-faculty and cross-institutional teaching, both face-to face and digital. The project will build on and further develop this.
Budsjettformål:
INTPART-International Partnerships for Excellent Education and Research