Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Systems leadership and growth

Alternativ tittel: System- og plattformledelse og vekst

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektnummer:

322759

Prosjektperiode:

2020 - 2025

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

En rekke skifter, inkludert digitalisering, gjør at bedrifter må finne stadig nye måter å skape verdi på. Før kunne bedrifter erobre og beholde markedsposisjoner gjennom å produsere standardiserte varer og tjenester stadig mer effektivt. Nå er markedene i ferd med å brytes opp mellom en rekke aktører som tilbyr skreddersydde løsninger. Samtidig oppstår en sentralisering på digitale plattformer som samler tilbydere og kjøpere. De seirende plattformene er de som evner å nyttiggjøre store mengder data for å berike både tjenester og brukeropplevelse, og dermed lykkes med å få brukere til å frivillig gi fra seg data, siden de opplever å få mer verdi tilbake. I tillegg evner de mest vellykkede plattformene til å få brukerne til å investere tid i å skape lokal kontekstualisering eller nytt innhold som igjen øker verdien av plattformen som helhet. Ph. D-prosjektets forskningsspørsmål inkluder: Hva slags form for ledelse kreves for å skape verdi i en datadrevet økosystem-verden? Hvordan mobiliserer man en rekke aktører utenfor egen organisasjon til å skape verdi på en plattform? Hvilken rolle kan store organisasjoner spille, og hvordan skal de lykkes med å vinne tilliten til aktørene? PhD-prosjektet vil utforske disse spørsmålene gjennom dybdeintervjuer med ledere av tradisjonelle organisasjoner, ledere av plattform-selskaper og systemledere. I tillegg til egne undersøkelser vil kvantitative data samles inn fra eksisterende rapporter og analyser fra ulike digitale plattformer. Målet er at prosjektet vil skape økt innsikt i hvilke former for ledelse som kreves for å skape verdi i tiden vi går inn i. I tillegg til de akademiske artiklene skal prosjektet skape handlingsrettede perspektiver myntet på ledere i privat og offentlig sektor.

Big Shifts are changing society: Digitization, global connectivity, eroding barriers of access to resources, increase in consumer power, consumer preference shifting from products to services and the rise of a platform economy. Together, these shifts are changing the way companies create and capture value. The operating model of scaling efficiency becomes increasingly outdated, as we are moving towards a world where scaling learning becomes the imperative. Companies with traditional strategies aimed at driving efficiency at scale may produce diminishing returns or miss the mark. What is required from leaders under the new conditions? How do leaders understand their own role as an agent in a complex system? We are only beginning to uncover the potential of platform leadership. Gaining new knowledge about this field will require obtaining tacit knowledge from people with personal experience from the field. In addition to theories from management, organization and strategy, we will need to use frameworks from the complexity sciences as well as behavioral science.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd