Formålet?med forprosjektet er å etablere et konsortium og forberede en søknad til Grønn Plattform om hovedprosjektet «ZeroKyst» for utvikling av en hybrid hydrogen-elektrisk utslippsfri drivlinje med forsyning for drift av fiske- havbruks- og nyttefartøy.
Hovedprosjektet skal utvikle drivlinjen,?HybridZ basert på hydrogen og batterielektrisk løsning, Hovedaktiviteter:
- Utvikle nullutslipps drivlinje, HybridZ
- Bygge et pilotfartøy med HybridZ-teknologi
- Bygge H2-infrastruktur for pilotfartøyet
- Bygge el- og H2-infrastrukur for ZeroKyst i en region
Den norske fiskeflåten består av omtrent 5400 fartøyer, og har et samlet utslipp av klimagasser på 900.000 tonn/ år. Oppdrettssektoren er omtrent like stor. Fiskefartøyene har i dag hovedsaklig diesel framdrift. Det finnes bare noen få diesel-batterielektriske hybride fiskefartøy i drift i Norge. Hybridteknologien fungerer meget godt, og bidrar til 50 - 80% total reduksjon i dieselforbruk. Hydrogen vil kunne gi 100% reduksjon.
HybridZ krever infrastruktur med både landstrøm og produksjon / distribusjon av H2. Produksjon av H2 skal fungere og samspille med effektbalansering i ofte svake regionale kraftnett, noe som krever ny kunnskap. Småskalautbygging for fiskeflåten nært fiskefeltene vil være sentral i prosjektet, og hvordan forsyning for en operativ nullutslippsflåte kan bygges opp i en viktig fiskeriregion.
I Norge er det rundt 5.000 fartøy som kan bygges om og benytte denne nye teknologien. Det er også et stort markedspotensiale internasjonalt. Norge har naturlige fortrinn og historikk for å lykkes i denne sektoren.
Hovedprosjektet vil involvere aktører fra hele verdikjeden, og skal identifisere og utvikle teknologier med stort markedspotensiale i Norge og i Europa. Prosjektet vil ha en rask forretningsutvikling fra forskning til marked.
Det antas behov for omfattende forskning rundt brenselceller i maritim anvendelse, systemintegrasjon og oppbygging av H2-produksjon og infrastruktur.