Da batterirommet i MF Ytterøyningen tok fyr og deretter eksploderte i fjor, ble det dannet store mengder svært giftige kjemikalier som utgjorde en trussel mot både mennesker og omgivelsene. Nåværende høyenergi Li-ion-batterier er basert på katodematerialer som inneholder kobolt. For neste generasjons høyenergibatterier inkluderer en av hovedveiene innføring av et koboltfritt katodemateriale. Dette materialet fungerer ved høyere spenninger, noe som gir potensielt høyere energitetthet. Dessverre har den utfordringer med hensyn til stabilitet. Vår innovasjon representerer en mulig teknologi for bruk av nye katodematerialer og nye elektrolytter for neste generasjon batterier. Prosjektet har demonstrert en strømkollektor med forbedret korrosjonsbestandighet. Strømsamlerens pH-vindu ble bestemt og mekaniske styrketester ble utført. Den ønskede mekaniske styrken kunne dessverre ikke oppnås. Derfor er anbefalingen å etablere et tverrfaglig forskningsprosjekt som neste steg.
The technology will increase the performance of batteries and decrease the risk of usage. This has the potential of contribute to the de-carbonization of the energy sector.
The improved safety and performance of batteries will increase the adoption rate of sustainable electric transportation infrastructure.
Environmental footprint of batteries will be improved by enabling of electrolytes not forming HF. This will enable the introduction of high energy, cobolt-free cathodes, reduce the content of fluor, and ease the recycling of Li-ion batteries.