Psykiske lidelser er den viktigste årsaken til sykdomsbelastning i den vestlige verden. Psykiske lidelser oppstår tidlig i livet sammenlignet med andre sykdommer, med en gjennomsnittlig debut rundt 14 år. I "UngMeistring- digitale psykiske helsetjenester for ungdom» vil øke tilgangen på kunnskapsbaserte psykiske helsetjenester for barn og unge mellom 13 og 18 år gjennom å utvikle, evaluere og fremme bruk av åtte kunnskapsbaserte digitale nett- og spillbaserte program. Programmene er asynkrone, inkluderer spill-elementer som er tilpasset ungdom og kan brukes anonymt uten veiledning fra helsepersonell (selvhjelp), eller som pasient med veiledning fra helsepersonell (behandling). Målgruppene i UngMeistring er for aldersgruppene 13-16 (angst og ADHD) og 16-18 år (depresjon og spiseforstyrrelse). Foreldre- og lærer-involvering vil tilpasses målgruppens behov og lovgivning. Forskningen i UngMeistring prosjektet inkluderer forskning på klinisk effekter, inkluderte positive og negative utfall, samt beregning av kost-nytte. Prosjektet bygger på systematisk og kunnskapsbasert brukerinvolvering og tett samspill mellom brukere, helsetjenesten, forskere og næringslivet.
I prosjektet har vi som første resultat gjort oppgradering av VR-spillet UngSpotlightVR, som er utviklet av Attensi sammen med et tidligere prosjekt, Intromat. I UngMeistring har spillet fått en oppgradering til nyeste versjon av plattformen, og vi har i samarbeid mellom Attensi og fageksperter gjort videre utvikling av det virtuelle rommet, karakterene og historien.
Prosjektet har pr dagens dato en klinisk studie åpen i Helse Fonna og Helse Bergen; eBalanse for spiseforstyrrelser. Vi rekrutterer ungdommer i og utenfor BUP til å ta del i uttesting av behandlingen som bygger på metoden veiledet internettbehandling samt anerkjente behandlingsmetoder for spiseforstyrrelser. Denne har vi utviklet i tett samarbeid mellom ungdommer med egen erfaring, fageksperter, forskere, næringspartner og innholdsutviklere. De to behandlingene for mestring av ADHD og for eksponeringsstøtte ved angst er straks klare for studier. Samhandlingen mellom sluttbrukernes ønsker og behov, og utvikling av nye funksjoner i den tekniske løsningen har ført til nye og forbedrede metoder og teknologi. Videre i prosjektet skal vi utvikle behandling for depresjon, et virtuelt spill for sosial ferdighetstrening, evaluere kost-nytte, evaluere effekten av de fire behandlingene, og utvikle selvhjelpsversjoner.
Psykiske lidelser er den viktigste årsaken til sykdomsbelastning i den vestlige verden. Psykiske lidelser oppstår tidlig i livet sammenlignet med andre sykdommer, med en gjennomsnittlig debut rundt 14 år. "UngMeistring- digitale psykiske helsetjenester for ungdom» vil øke tilgangen på kunnskapsbaserte psykiske helsetjenester for barn og unge mellom 13 og 18 år. Innovasjonen inkluderer utvikling, evaluering og bruk av åtte kunnskapsbaserte digitale nett- og spillbaserte program. Programmene er asynkrone, inkluderer spill-elementer som er tilpasset ungdom og kan brukes anonymt uten veiledning fra helsepersonell (selvhjelp), eller som pasient med veiledning fra helsepersonell (behandling). Målgruppene i UngMeistring er aldersdelt i tråd med prevalens, sykdomsdebut, helselovgivning og eksisterende regelverk for påloggingsalternativer for aldersgruppene 13-15 (angst og ADHD) og 16-18 år (depresjon og spiseforstyrrelse). Foreldre- og lærer-involvering vil tilpasses målgruppens behov og lovgivning. Målet med UngMeistring er å 1) øke tilgangen psykiske helsetjenester ved at vi behandler tre ganger så mange med samme terapeut-ressurs; 2) øke bruken av kunnskapsbaserte psykiske helsetjenester ved å integrere helsetjenesteutvikling og forskning; 3) øke brukerinvolvering med systematisk samarbeid med ungdom, helsepersonell og foresatte; 4) øke utnyttelsen av ressursene gjennom tids- og stedsuavhengig dialog med helsepersonell; 5) øke bruken av digital teknologi som møter barn og unge der de er; 6) øke fleksibilitet for brukerne med tids- og stedsuavhengige helsetjenester og redusert reisetid; og 7) øke verdiskaping i helsenæringen; 8) øke samarbeid om helsetjenesteutvikling på tvers av primær- og spesialisthelsetjenestene; 9) øke offentlig-privat samarbeid for å øke bærekraft og verdiskapning; 10) øke tilgangen på fritt tilgjengelige digitale selvhjelpsverktøy.