Den nasjonale forskerskolen for digitalisering, kultur og samfunn (DIGIT) er et samarbeid mellom syv norske universiteter, et forskningsinstitutt og seks partnere fra offentlig og privat sektor. Sammen tilbyr partnerne et nyskapende akademisk program om de kulturelle og sosiale dimensjonene ved digitalisering til den neste generasjonen eksperter på feltet.
DIGIT programmet består av spesialiserte akademiske kurs, seminarer, workshops, konferanser, utplasseringer i offentlige og private organisasjoner, samt omfattende nettverksmuligheter, og tilbys doktorgradsstudenter og postdoktorer ved norske institusjoner. Deltagelse fra partnere fra offentlig og privat sektor sikrer at programmet også er svært relevant for fremtidige jobber utenfor akademia.
Følgende fire temaer er prioritert i det faglige programmet:
- Hvordan digitalisering påvirker arbeidsliv, arbeidsmarked og forholdet mellom arbeid og privatliv.
- Samspillet mellom digitalisering, sikkerhet og retten til privatliv.
- Positive og negative følger av digitaliseringen av offentlige tjenester.
- Digitaliseringen av offentlig forvaltning og demokrati - konsekvenser for innbyggernes muligheter for deltakelse i beslutningsprosesser av betydning for dem selv og for samfunnet som helhet.
The Norwegian Research School on Digitalization, Culture and Society (DIGIT) will foster synergies between seven Norwegian universities (UIO, UIB, UIO, NTNU, Nord, USN, UIA, OsloMet), one research institute (ISF), and six non-academic partners (NAV, KS, LO, Spekter, DIGDIR, No Isolation) in the education of the next generation of experts on digitalization, culture and society. The School will provide Ph.D students and postdoctoral fellows with a platform to conduct innovative investigations into the complex interplay of digital, cultural and social change. Bringing together leading scholars from the humanities and social sciences and non-academic partners, the School will provide high quality and innovative scientific training to the students.
Students will be enrolled annually in classes for 2 years. The DIGIT alumni will provide students networking and career development opportunities after the two year programme. Organized in four thematic clusters (focusing on the relationship between digitalisation and working life, security and privacy, service provision and public administration; and governance and democracy), DIGIT will provide training to secure take up of new theoretical approaches, new methodological approaches, ethics, gender and intersectionality, and transitions from research to practice in non-academic sector. DIGIT will develop new cutting edge, cross-disciplinary courses, assist the candidates in developing their professional networks across institutions and countries, provide international publication opportunities, offer secondment opportunities with non-academic partners, training in communication with non-academic sector, and career planning.
Non-academic partners will be involved in all activities of the School to identify training needs and research questions and topics of relevance to non-academic sector. DIGIT will be supported by an International Advisory Committee.