I en verden som i økende grad påvirkes av klimaendringer, peker CATER-initiativet på en kritisk mangel: klimatjenester mangler ofte samfunnsengasjement og er dårlig tilpasset lokale realiteter og brukernes behov. For å bøte på dette forener CATER afrikanske og europeiske akademiske miljøer med et klart oppdrag - å koble klimavitenskap til handlingsrettede strategier.
I CATER utfordrer vi konvensjonelle tilnærminger til klimatjenester, som typisk posisjonerer lokalsamfunn som passive mottakere og forbeholder ekspertisen for internasjonale spesialister. Vårt fokus på tverrfaglighet fremmer aktiv deltakelse fra starten av, og gjør om på de tradisjonelle rollene til produsenter og brukere av klimainformasjon. Denne mer inkluderende og sosialt engasjerte tilnærmingen er viktig for å oppnå effektive klimatjenester i Europa og Afrika. Ved å involvere forskning, forvaltning, organisasjoner og lokalsamfunn, har vi som mål å utdype forståelsen av klimarisikohåndtering.
CATER tar sikte på å bryte ned barrierer og oppmuntre til samarbeid mellom studenter, forskere tidlig i karrieren, og praktikere som står på frontlinjene i klimaforandringene. Vårt mål er å utstyre deltakerne med nye ferdigheter og fremme en kultur for samproduksjon og tverrfaglig tenkning. Å forsterke stemmene fra det globale sør, som bærer hovedbyrden av klimaendringene, er avgjørende for å skape effektive og rettferdige tilpasningsstrategier. Disse stemmene, som ofte blir satt på sidelinjen, er essensielle for å utvikle strategier som ikke bare er effektive, men også rettferdige.
I samarbeid med EU-prosjektet CONFER gjennomførte vi den første CATER-skolen i Kongoni, Kenya, i 2023, med 21 studenter og omtrent et dusin forelesere fra 18 land. Skolens kjønns- og faglige mangfold–fra samfunnsfag til naturvitenskap–fremmet rik tverrfaglig diskusjon: skolen ble en smeltedigel av ideer og læring, og fremmet en helhetlig tilnærming til klimatjenester.
De daglige forelesningene dekket emner som klimarisikohåndtering, klimavarsling, klimarettferdighet, samproduksjon av klimainformasjon, etikk i klimaforskning, miljøpolitikk, karriereutvikling, søknadsskriving, artikkelutvikling, og bruk av seriøse spill for pedagogiske formål. Morgenøktene, som ble ledet av studentene, ga betydelig læringsutbytte også for foreleserne.
Et annet høydepunkt var ettermiddagens gruppearbeid, hvor studentene laget spill som gikk i dybden i komplekse beslutningsprosesser rundt klimaendringer. Denne praktiske erfaringen, som ble høyt verdsatt av deltakerne, finpusset deres samarbeidsevner og ga en dypere forståelse av hvordan man kan forbedre produksjon, tilgang og bruk av klimatjenester.
Vår virtuelle workshop i 2024 oppsummerte læringspunkter fra skolen i 2023, vurderte studentenes evalueringer, og gav oss tips for fremtidige forbedringer. Tilbakemeldingene har blant annet ført til at vi nå har integrert den lokale konteksten på en bedre måte enn sist. Som et resultat vil skolen i 2024 være i samarbeid med Arusha Climate and Environmental Research Centre, og to nye afrikanske forskere vil bli med i lærerstaben.
Evalueringer er et etablert verktøy for å måle effekt og kvalitet, men nå har forskere ved CNRS og Meteorologisk institutt tatt dette ett skritt videre. De har utviklet et evalueringsverktøy som mer robust måler effekten av CATER-skolens læringsmiljø på deltakernes tverrfaglige perspektiv og forståelse. Denne “Q-metoden” vil gjøre det mulig for oss å tilskrive klare effekter til CATER-skolen, samt å reflektere over den kausale sammenhengen mellom tverrfaglige læringsmiljøer og forbedrede utdanningsresultater.
Mange av deltakere fremhevet nettverksbygging som et av de mest verdifulle aspektene ved skolen. For å støtte slik nettverksbygging har vi startet et alumniprogram for studenter og forelesere, der studentene selv arrangerer aktiviteter for å opprettholde momentum fra den første skolen. Til nå har de organisert fire webinarer.
Videre har vi startet et stipend for alumniene for å støtte relevante tverrfaglig samarbeid i tråd med CATER sin ånd og prosjektmål. To prosjekter mottok finansiering i 2024, noe som økte ringvirkningene av CATER med tverrfaglig forskning i både Sør-Amerika og Øst-Afrika. Begge prosjektene forventes å produsere rapporter og publikasjoner. Alumninettverket vil utvides med deltakere fra skolen i 2024, og vi håper å se flere av disse samarbeidsaktivitetene utenfor skolene.
Den neste skolen vil bli holdt i Arusha, Tanzania, i oktober 2024. Samtidig som vi opprettholder en konsekvent læreplan, vil nye emner som bruk av AI i klimavarsling bli introdusert, noe som posisjonerer CATER i forkant av diskursen om klimarisiko.
Vi ser CATER som mer enn et prosjekt; det er en begynnende bevegelse som overskrider grenser. Gjennom utdanning og samarbeid har vi som mål å bygge bro mellom teori og praksis og så frøene til et mer inkluderende samfunn innen klimatilpasning.
CATER builds on existing collaborations in the CONFER Horizon 2020 project, in which we co-develop climate services for East Africa with regional stakeholders. Based on our experiences in CONFER and other initiatives, we have come to challenge the notion that climate services are a one-way delivery of data from a ‘producer’ to an ‘end user’. In reality, the uptake of climate information leading to climate action in any setting requires extensive and iterative two-way engagement across sectors and disciplines, which is usually referred to with a broad brush as ‘co-production’. Our unique consortium from Norway, South Africa and France will work with students, practitioners, businesses, and not least between ourselves (researchers and educators) to:
(1) Move science into action and vice versa by developing immersive annual schools focusing on climate action. This will be an arena where the students and lecturers will, together, engage with topics in the emerging intersection of climate research and practical climate adaptation, enhancing their capability to link climate research to real-world practice.
(2) Organise annual workshops reaching within and beyond our own communities. The overarching focus will be on cultivating a community of practice to enhance climate action and decision-making capacity, by planning and evolving the school programme, and developing joint research ideas, proposals, and papers.
(3) Promote and facilitate exchanges of people between our countries by providing seed money for further funding through applications to public exchange programmes.
We mean to take a world-leading position by nurturing a cohort of academics able to think beyond the confines of academia to clarify the science-society divide between research and practice in climate adaptation, and by making voices of the South louder and more confident in international settings.
Budsjettformål:
INTPART-International Partnerships for Excellent Education and Research