Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Prosjekt fem gode vaner (Hverdagsglede Skole) – et helsefremmende tiltak for 5.–10. klassetrinn i Moss kommune

Alternativ tittel: Five Ways @ School - Promoting well-being for children and adolescents in Moss Municipality, Norway

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektnummer:

345560

Prosjektperiode:

2023 - 2027

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Moss kommune satser på folkehelse og levekår, og ett av kommunens hovedmål er at alle innbyggerne skal føle seg inkludert og oppleve tilhørighet, trygghet og mestring. Imidlertid er vi langt fra mål: En større andel av innbyggerne har lav utdanning og/eller lav inntekt, flere mottar uførepensjon, flere bor trangt, og mange ungdommer er ensomme og/eller har psykiske plager. Prosjekt Hverdagsglede Skole er ett av flere tiltak som Moss kommune iverksetter for å møte kommunens folkehelseutfordringer. Hverdagsglede Skole har sitt utspring i Five Ways to Wellbeing, som ble utviklet for britiske helsemyndigheter. Det er et helsefremmende konsept basert på psykologisk teori og solid forskning om hva som styrker psykisk helse og livskvalitet, og kan implementeres i alt fra politikk og samfunnsbygging til individuelle tiltak og behandling. Hverdagsglede brukes i dag over hele verden, og er et godt innarbeidet folkehelsetiltak i Norge – ca. 90 norske frisklivssentraler tilbyr Hverdagsglede-kurs for voksne. De fem elementene i Hverdagsglede er å være oppmerksom, være aktiv, lære, knytte bånd og gi. Elementene er universelle, det vil si at de er aktuelle for alle, uavhengig av alder, kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn og kultur. Målene med prosjekt Hverdagsglede Skole er å utvikle et undervisningsopplegg innen folkehelse og livsmestring, basert på Hverdagsglede-kurset for voksne. I skoleåret 2023/2024 vil vi gjennomføre undervisningsopplegget i 5.-10. klassetrinn i Moss. Vi vil deretter undersøke hva elevene og lærerne synes om selve undervisningsopplegget, og se om undervisningsopplegget fører til bedre psykiske helse og livskvalitet blant elevene. Hvis undervisningen har god effekt, ønsker Rådet for psykisk helse å gjøre undervisningsopplegget tilgjengelig for alle norske kommuner. Prosjektet er et samarbeid mellom Moss kommune, forskningssenteret Promenta, Folkehelseinstituttet, Institutt for helse og samfunn ved UiO, Rådet for psykisk helse, Sunne kommuner og forlaget Orage.

Moss kommune satser på folkehelse og levekår, og ett av kommunens hovedmål er at "alle er inkludert og opplever tilhørighet, trygghet og mestring". Imidlertid viser kommunens folkehelseprofil at vi er langt fra mål: En større andel av innbyggerne har lav utdanning, lav inntekt, flere mottar uførepensjon, flere bor trangt; færre ungdommer er med i en fritidsorganisasjon, flere ungdommer er ensomme og/eller har psykiske plager; og flere i aldersgruppen 0-74 år har psykiske lidelser/plager. Prosjekt Hverdagsglede Skole er ett av flere tiltak Moss kommune iverksetter for å møte disse folkehelseutfordringene. Moss kommunes prosjektpartnere er Folkehelseinstituttet, som er ansvarlig forskningsinstitusjon, og Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo, som er gradsgivende institusjon (PhD). Videre samarbeider vi med forskningssenteret PROMENTA (som består av UiO, FHI mv.), Rådet for psykisk helse, og Sunne kommuner (som er den norske delen av WHO sitt europeiske nettverk av helsefremmende kommuner). Orage Forlag bistår oss i å utarbeide undervisningsmateriellet. De siste tiårene er det gjort mye forskning på hvilke faktorer som bidrar til god psykisk helse og livskvalitet. Dette prosjektet retter seg mot noen av disse faktorene, og tar utgangspunkt i et kurs i Hverdagsglede. Hverdagsglede er den psykiske helsas «fem om dagen». Hverdagsglede har sitt utspring i Five Ways to Wellbeing som ble utviklet for britiske helsemyndigheter. I dag er Hverdagsglede et godt innarbeidet folkehelsetiltak i Norge og brukes over hele verden. De fem gode vanene bygger på en omfattende forskningslitteratur og er universelle, det vil si at de er aktuelle for alle, uavhengig av alder, kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn og kultur. De fem vanene er å være oppmerksom, være aktiv, lære, knytte bånd og gi.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet