Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Metodikk for vurdering av ballastpukk i eksisterende spor.

Alternativ tittel: Methodology for quality assessment of existing railway ballast

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektnummer:

345562

Prosjektperiode:

2023 - 2027

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Det eksisterer i dag et stort behov for økt kunnskap om ballasten i jernbanespor og dens vedlikehold. Formålet med dette prosjektet er å utvikle en metodikk for vurdering av ballastkvalitet basert på lokale forhold som klima, terreng, vegetasjon og trafikkbelastning, og kvalitative data om ballastpukken i sporet, samlet inn ved hjelp av tilgjengelige analysemetoder som spormålinger, georadar og LiDAR. Forskningsarbeidet vil også innebære en grundig undersøkelse av de underliggende mekanismene som fører til nedbrytning av ballastkvaliteten, med det formål å estimere egnede vedlikeholdstiltak. Ballastpukken, som omgir og støtter svillene i jernbanespor, skal sikre riktig fundamentering av sporet samt drenering av regnvann og smeltevann. Dagens metoder for å vurdere ballastkvalitet varierer avhengig av geografi, kultur og tilgjengelighet, og gjør at Bane NOR står for tiden uten en sentralisert og standardisert metodikk for å vurdere ballastkvalitet og forutse vedlikeholdsbehovet. Den manglende presise vurderingen kan føre til unødvendig bruk av kostbart og tidkrevende vedlikehold. Resultatene av forskningen vil være av betydning for Bane NOR, samt andre forvaltere av jernbaneinfrastruktur og jernbaneentreprenører, og kan bidra til kostnadsbesparelser, økt oppetid og forbedret levetid for ballasten.

Ballastpukk er steinmassene som ligger i ballastlaget som er steinene som ligger under og rundt sporet (Svillene og skinnene). Jernbanen trenger god ballast for sikre oss at sporet er godt fundamentert og ligger der det skal, at regnvann og smeltet snø renner vekk. Ballast av høy kvalitet er også nødvendig for å vedlikehold av sporet. Det eksisterer per. i dag ikke noen standardisert metodikk for å avgjøre ballastkvalitet i sporet og nedbrytningen over tid. Vurdering av ballastkvalitet gjøres på skjønn og avhenger etter bane, kultur og sted, og ikke minst erfaring hos vedlikeholdspersonell. Man greier ikke å forutsi i god nok tid behovet for ballastvedlikehold, og hvilke tiltak som egentlig er nødvendig. Og risikerer å havne i en situasjon der man bruker en tidkrevende og meget dyr vedlikeholdemetode på et problem man kunne løst tidligere med en billigere og mer tidseffektiv metode. Bane NOR trenger metoder og kunnskap til å avdekke tilstanden til ballasten i sporet og vedlikeholdet av den. Formålet med dette forskningsprosjektet er å forstå ballastens nedbrytning, samt å forbedre Bane NORs vurdering av ballastkvalitet for å muliggjøre et smartere vedlikeholdsprogram. Arbeidet skal utvikle en metodikk som avdekker ballastkvalitet som en funksjon av påvirkning fra togtrafikk, ytre faktorer som klima og terreng, og analyseresultat fra kjente målemetoder av sporet. Et sentralt poeng i denne sammenhengen er å undersøke de bakenforliggende årsakene til redusert ballastkvalitet for å kunne gi en vurdering av fremtidig nedbrytning, og hvilket vedlikehold som er tilstrekkelig. Forskningsarbeidet er tverrfaglig i sin natur og avhengig av kunnskap fra flere fagfelt. Sentralt er jernbaneteknikk, geofag og datateknologi. En utfordring er datainnsamling. Forskningsarbeidet kommer til å avhenge av nok tid til å gjennomføre prøvetaking. Datainnsamlingen må trolig tilpasses etter hvor man får tilgang til sporet.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet