Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Emosjonell kompetanse i skolen: Hvordan implementere kompetanseheving og fremme samarbeid på best mulig måte i laget rundt eleven?

Alternativ tittel: Emotional competence in schools: How to build competence and promote collaboration in school support systems in the best possible way?

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektnummer:

345563

Prosjektperiode:

2023 - 2027

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Målet med dette prosjektet (TIKiS) er å øke den emosjonelle kompetansen til de voksne i skolen (slik at de kan bli bedre på å oppdage, forstå og håndtere elevenes emosjonelle behov. Utvikling av emosjonell kompetanse skjer gjennom samspill med emosjonelt kompetente voksne, og tiltakene i TIKiS retter seg derfor mot gruppeveiledning av de voksne i skolen (lærere og ledere) og ikke mot elevene direkte. TiKiS er et program med fokus på å øke lærerne og skoleledelsens ferdigheter ved å aktivisere deltakerne gjennom diskusjoner, aktiviteter og øvelser. Det vil blant annet brukes mye tid på å gjennomgå skoleansattes erfaringer, praksisrelevante eksempler og rollespill, for å kunne øve på hvordan de omsetter det teoretiske grunnlaget i praksis. Dette vil gjelde for både lærer- og ledelsesveiledningene. TIKiS-intervensjonen innebærer et tretimers introduksjonsseminar, tre 1,5 timers veiledninger med skolens ledergruppe og seks 1,5 timers økter med alle lærere på 1.-4. trinn. Et viktig tilleggsaspekt ved prosjektet er å øke samarbeid og kompetanse i støttesystemene i laget rundt eleven, fortrinnsvis mellom Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT) og skolehelsetjenesten. Samtlige grupper vil ledes av to gruppeledere, en fra hver av disse tjenestene. I tillegg vil det bli lagt til rette for samarbeid gjennom felles deltakelse på opplæring og veiledning av gruppelederne i forkant og underveis i gjennomføringen av prosjektet.

Det foreslåtte doktorgradsprosjektet vil evaluere implementerings- og samarbeidsprosessene knyttet til prosjektet Tuning in to Kids i skolen (TIKiS), som har som mål å øke både emosjonell kompetanse og samarbeid hos ansatte i støttesystemer i norske barneskoler for å forhindre psykiske helseproblemer og fremme trivsel. Gjennom opplæring og implementering av TIKiS-programmet vil vi øke samarbeidet mellom skolehelsetjenesten og pedagogisk-psykologiske tjeneste (PPT). Gjennom dette vil vi bidra til bedre psykisk helse og læringsmiljø i barneskolene, forebygge økningen av vold og trusler i skolen og forhindre noe av det eksisterende presset på helsevesenet innen psykisk helse. Mange av dagens lærere mangler ferdighetene i hvordan veilede og støtte barn som sliter med utagerende eller emosjonelle vansker, noe som påvirker læringsmiljøet negativt. Prosjektet innebærer derfor en omfattende ferdighetstrening i emosjonsveiledning, og en opplæring i hvordan hjelpe lærere og støttesystemene rundt eleven til å håndtere emosjonelle behov på en mer hensiktsmessig måte. Disse ferdighetene inkluderer å reagere på følelser på en støttende og anerkjennenende måte, og bidra til bedret forståelse og håndtering av utfordrende følelser. Doktorgradsprosjektets fokus på evaluering av samarbeid- og implementeringsprosessene i gjennomføringen av TIKIS vil bidra med kunnskap som kan gi verktøy for skolens støttesystemer nasjonalt og internasjonalt. Bedre samarbeid på tvers av tjenester vil bidra til felles språk, kompetanse og fortrolighet på tvers av de tjenestene i laget rundt eleven, inkludert et delt kunnskapsgrunnlag for hvordan man kan møte utfordrende følelser på skolen, og gi skolene mer integrert støtte for hvordan man kan forbedre forholdene for barn som vokser opp i, uansett av bakgrunn eller ressurser.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet