Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Samspillsobservasjon og samspillsveiledning i helsestasjonstjenesten

Alternativ tittel: Observation and counselling on parent-child interaction in Family Health Clinics

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektnummer:

345568

Prosjektperiode:

2023 - 2027

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Hvordan veileder helsesykepleier på samspill og hvordan erfares veiledning av foreldre? Gode samspillserfaringer gir grunnlag for trygg tilknytning og er noe av det viktigste for barns psykiske helse- både på kort og lang sikt. Helsesykepleier har en svært sentral rolle for å fremme samspill mellom barn og foreldre. Kunnskap om samspill og gode beskrivelser av observasjoner er viktig for å kunne gi god veiledning. nasjonale faglige retningslinjene for helsestasjonstjenesten er likevel ikke tydelige på hvordan dette bør gjøres. Det er behov for mer kunnskap om hvordan og hvilken type veiledning som er hensiktsmessig for foreldre. Formålet med prosjektet er å utvikle kunnskap som kan styrke samspillsveiledningen i helsestasjonstjenesten og dermed bedre samspill mellom foreldre og barn. Forskningsspørsmålene som skal besvares er følgende: Forskningsspørsmål 1:Hvordan erfarer helsesykepleier å observere, dokumentere og veilede på samspill? Forskningsspørsmål 2:Hvordan erfarer foreldre samspillsveiledning i helsestasjonstjenesten? Forskningsspørsmål 3:Hvilke foreldrebehov og -erfaringer om helsefremmende og primærforebyggende samspillsveiledning er beskrevet i forskningslitteraturen? Prosjektet har en varighet på fire år. Prosjektet har et kvalitativt design (forskningsspørsmål 1 og 2) kombinert med en systematisk litteraturstudie (forskningsspørsmål 3). I den kvalitative delen vil det være individuelle historier og fortolkninger av samspillsveiledning på helsestasjonen som utforskes. Gjennom individuelle, semistrukturerte intervjuer av 8 - 12 helsesykepleiere, 8-12 foreldre(par) og deltakende observasjoner i konsultasjoner, vil prosjektet få inngående data om fenomenet. Helsesykepleiere og familier vil bli rekruttert i samarbeid med helsestasjoner fra kommuner i Agder og Rogaland. Det siste delstudiet vil bli gjennomført som en systematisk scoping review. Avhandlingen vil være artikkelbasert med kappe, basert på tre studier fordelt på de tre forskningsspørsmålene.

Formålet med prosjektet er å utvikle kunnskap som kan styrke samspillsveiledningen i helsestasjonstjenesten og dermed bedre samspill mellom foreldre og barn. Samspill av god kvalitet er noe av det viktigste for barns psykiske helse- både på kort og lang sikt. Gode samspillserfaringer gir grunnlag for trygg tilknytning- som er vår psykologiske vaksine for god psykisk helse. Helsesykepleier har en svært sentral rolle for å fremme samspill mellom barn og foreldre. De nasjonale faglige retningslinjene for helsestasjonstjenesten er ikke tydelige på hvordan dette bør gjøres. Vi har behov for mer forskning på hvordan og hvilken type veiledning som er hensiktsmessig og nyttig for foreldre. Prosjektet har et kvalitativt design kombinert med en systematisk litteraturstudie. I den kvalitative delen vil det være individuelle historier og fortolkninger av fenomenet som utforskes. Fenomenet er konsultasjoner med samspillsveiledning på helsestasjonen. Gjennom individuelle, semistrukturerte intervjuer av 8 - 12 helsesykepleiere, 8-12 foreldre og deltakende observasjoner i konsultasjoner, vil man få inngående data om fenomenet. Helsesykepleiere og familier vil bli rekruttert i samarbeid med helsestasjoner fra kommuner i Agder og Rogaland. Det siste delstudiet vil bli gjennomført som en systematisk scoping review. Avhandlingen vil være artikkelbasert med kappe, basert på tre studier med tre forskningsspørsmål. Forskningsspørsmål 1: Hvordan erfarer helsesykepleier å observere, dokumentere og veilede på samspill? Forskningsspørsmål 2: Hvordan erfarer foreldre samspillsveiledning i helsestasjonstjenesten? Forskningsspørsmål 3: Hvilke foreldrebehov og -erfaringer om helsefremmende og primærforebyggende samspillsveiledning er beskrevet i forskningslitteraturen?

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder