Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

Commercialisation of platform for unmanned autonomous ground vehicles in rough terrain for military and civil usage

Tildelt: kr 0,50 mill.

Unmanned Ground Vehicle (UGV) er et kjøretøy som opererer uten personell om bord. Mennesker er erstattes med LiDAR, kamera og andre sensorer. Mennesker har et bredt spekter av funksjoner for å forstå miljøet, og for å handle på informasjon det mottar, og vil lettere kunne operere i komplekse miljøer, som snø, fordi vi vet hvordan det "føles". Historisk har det vært svært vanskelig å kompilere og analysere sensordata, og spesielt for komplekse miljøer. UGVer har et potensial til å utføre oppgaver raskere og ikke minst sikrere enn bemannede kjøretøy kan, spesielt hvis kjøretøyet er selvkjørende (autonomt). FFI har utviklet en egen forskningsplattform for autonom terrengkjøring. Målet er å demonstrere autonom kjøring og oppdragsløsning i utfordrende terreng og skape en god teknologisk plattform på dette feltet. Prosjektene som ligger til grunn for en eventuell kommersialisering har jobbet med alt fra hvordan kjøretøyet styres til hvordan kjøretøyet oppfatter omgivelsene og hvordan det tar beslutninger. Den har for eksempel blitt brukt i et baseforsvarssystem, hvor autonome kjøretøy sendes ut for å sjekke hva som utløste en alarm. Dette gjør det mulig å forsvare større installasjoner mer effektivt i fremtiden. Tre måter å kontrollere en UGV på 1) Teleoperert: Operatøren bruker en fjernkontroll til å styre UGV-ens bevegelser, handlinger og sensorer direkte. Operatøren mottar sanntidsinformasjon fra kjøretøyets sensorer og kan ta beslutninger basert på denne informasjonen. 2) Semi-autonom: UGV opererer autonomt mesteparten av tiden, etter en forhåndsdefinert oppdragsplan eller bruker sensorer ombord og kunstig intelligens for å ta avgjørelser. Operatøren kan gripe inn når som helst for å gi veiledning eller overstyre kjøretøyets handlinger. 3) Fullstendig autonom: UGV opererer helt på egen hånd uten noen menneskelig innblanding (bortsett fra å lage oppdragsplan). Den bruker innebygde sensorer, kunstig intelligens og kart for å navigere i miljøet, unngå hindringer og fullføre oppgaver. Målet for den kommersielle løsningen er å gradvis øke graden av autonomi fra forskning til industrialisering. UGVer viktig på tvers av flere bransjer fordi: • Sterke økonomiske og sosiale verdiforslag. • Kostnadseffektivitet: Kan brukes 24/7 og mindre arbeidskraft er nødvendig. • Miljøvennlig: Mindre kjøretøy for å utføre samme oppgave. Kan operere på batterier. • Tryggere: Kan operere i farlige miljøer uten et menneske til stede. • Datafangst: Kan brukes til å fange opp store datamengder. I spesielle, arktiske skogområder er det svært vanskelig for sensorer å gjøre korrekte analyser fordi det er vanskelig å vite hva som er en hindring eller ikke, og vanskelig å forstå terrenget. Mangel på referansepunkter gjør det vanskelig å anslå plassering. FFI har i flere år utviklet og demonstrert situasjonsforståelse for autonome plattformer med avansert sensorfusjonsprogramvare i komplekse omgivelser. Det er betydelige markedsdrivere for utvikling av autonome UGV-er for ulendt terreng. Forsvaret kan bruke UGV som operativ evne, for logistikk og rekognosering. Tjenester for eksplosive ammunisjon (EOD) er utviklet for å holde folk og prosjekter trygge mot risikoen for å møte ueksplodert ammunisjon (UXO). De skal få et verktøy for å identifisere og fjerne miner på en sikker og effektiv måte. UGVer kan brukes til redningsaksjoner i komplekse og farlige miljøer, for eksempel når det har gått et snøskred eller et jordskjelv. UGV kan brukes til overvåking av industrilokaler, militærbase, for bruk av sivile myndigheter, og innen landbruk og skogbruk for transport, avlingsvern og høsting. I industrien kan den brukes til gruvedrift i farlige områder.

Markedsanalysen som er gjennomført viser et betydlig kommersielt potensial for UGV teknologi både innenfor militær og sivil sektor. En kommersiell løsning vil både ha effektiviseringsgevinster, øke sikkerhet og er mer miljøvennlige enn dagens løsninger. Mye av tyngden til dagens plattformer er for å beskytte personell.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet