Tilbake til søkeresultatene

MARKSAM-Marked og samfunn

Det japanske markedet for lakseprodukter.

Tildelt: kr 1,5 mill.

I prosjektet undersøkes markedsstrukturen for laksefisk i Japan. Laksemarkedet i Japan er det største i verden, og også det markedet hvor flest typer laksefisk fra flest forskjellige produsentland kan konkurrere. Japan er også det største importland både for norsk laks (selv om EU samlet er større) og for norsk ørret. Flere forhold relatert til konkurransestrukturen er av interesse, og spesielt kan nevnes ørret sin relasjon til forskjellige arter laks. Av betydelig interesse er også sammenhengen mellom op pdrettede laksearter og villfanget laks og viktigheten av produktform. Metodene som blir benyttet vil hovedsakelig være etterspørselsanalyse og analyse av prissammenhenger. Vi vil her også forsøke å gi metodiske bidrag. Vi vil her primært fokusere på info rmasjonene en får ved å benytte de to metodene for å undersøke hvor sammenlignbar denne informasjonene er. I all økonomisk analyse har også betydningen av ikke-stasjonære data blitt viktigere de siste årene. For etterspørselsanalyse er det imidlertid gjort lite for å ivareta denne type spørsmål. Hvis prosjektrammene tillater det vil vi også se på dette spørsmålet.

Budsjettformål:

MARKSAM-Marked og samfunn

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet