Tilbake til søkeresultatene

MARKSAM-Marked og samfunn

Kjøpskriterier og leverandørvalg i Russland. En undersøkelse av kjøpsadferd blant russiske foretak i markedskanaler for sjømat.

Tildelt: kr 1,8 mill.

Sjømarkedet i Russland er interessant for norsk fiskeeksportører, men det er rekke forhold som gjør markedsarbeidet komplisert og risikofylt. Mye av dette kan tilskrives overgangen til den russiske markedsbaserte økonomien. Et hovedproblem for bedriftene i Russland er at ”omgivelsene” – de institusjonelle rammene i det nye Russland – ikke er tilpasset forutsetningene som skal til for at en markedsbasert økonomi skal fungere. Problemstillingen for prosjektet er derfor: Hvordan beslutninger om kjøpskriterier og leverandørutvelgelse hos industrielle kjøpere i Russland påvirkes av den ekstreme fragmenteringen i markedskanalene samt grunnleggende institusjonelle forhold i den nye Russiske økonomien. For å finne den relative betydningen av omgivelsesfaktorene i forhold til mer ”tradisjonelle” kriterier fra vestilige markeder vil betydningen av et utvalg av disse også bli målt. Med utgangspunkt i funn fra undersøkelsen vil mulige tilpasningsstrategier for norske eksportører drøftes. Det tas sikte på å produsere tre artikler til vestlige internasjonale vitenskapelige tidsskrifter, samt en eller to til russiskspråklige tidsskrifter, samt formidling i populærvitenskapelige tidsskrift/aviser og foredrag for næringsaktører, offentlig forv altning og næringsorganisasjoner. Anvende brukere av informasjonen er enkeltaktører i næringen, bransjeorganisasjonene og forvaltningen. Det er gjennom tidligere prosjekter gjort positive erfaringer med å trekke bransjeorganisasjonene tettere inn i arbeidet, blan annet med Fiskenæringens landsforening (FNL) og Norges Råfisklag.

Budsjettformål:

MARKSAM-Marked og samfunn

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet