Tilbake til søkeresultatene

MARKSAM-Marked og samfunn

Markedsovervåkning i fiskeindustrien: En undersøkelse av topp- og mellomlederes eksterne relasjoner.

Tildelt: kr 0,52 mill.

Norsk fiskeindustri er en næring der fleksibilitet er kritisk for bedriftenes lønnsomhet og overlevelse. Når omgivelsene er turbulente er det spesielt viktig å fange opp, tolke og reagere på endringer i markedsforhold. Å framskaffe forskningsbasert kunnsk ap på hvordan bedrifter faktisk forholder seg til sine markedsomgivelser gjennom sine eksterne nettverk er derfor viktig med tanke på hvordan bedrifter kan forbedre sin innsamling og tolkning av markedsinformasjon. I dette prosjektet skal vi med basis i m arkedsføringsteori, strategi og sosiologisk teori om nettverk analysere hvordan bedrifter former sin oppfatning om markedsomgivelser, hvordan de fremskaffer kunnskap om sine markeder og hvordan deres nettverk er strukturert med tanke på å frembringe strat egisk viktig markedsinformasjon. Prosjektet skal utnytte et foreliggende datamateriale bestående av bl.a. en dagbokføring. Denne registrerte en rekke karakteristika ved all ekstern kontakt med 15 topp- og mellomledere i to fiskeindustribedrifter hadde over en periode på 26 etterfølgende dager. Prosjektet skal ta sikte på flere internasjonale publikasjoner, og vil bruke referansebedrifter som et ledd i å tilspisse problemstillinger med næringsrelevans. Resultatene av dette prosjektet vil gi anvendte bidrag til næringen og det legges opp til utstrakt formidling til ulike brukermiljøer.

Budsjettformål:

MARKSAM-Marked og samfunn

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet