Tilbake til søkeresultatene

RENERGI-Fremtidens rene energisystemer

Grønne konsumenter og grønne produsenter

Tildelt: kr 0,45 mill.

Prosjektet studerer fire delprosjekter: 1. Grønne konsumenter: Hvorfor er noen konsumenter tilsynelatende villige til å betale mer for "grønne" produkter? Prosjektet vil analysere dette med teorier som kombinerer økonomisk konsumentteori og sos ialpsykologisk identitetsfilosofi, som enutvidelse av tidligere arbeider. 2. Grønne bedrifter: Fenomenet "grønne bedrifter" kan skyldes at miljøbevisste konsumenter er villige til å betale mer for "grønne" varer. Eieres eller ansattes preferans e for et "grønt" selvbilde kan også spille inn, f.eks. ved at de ansatte stiller lavere lønnskrav. Prosjektet vil analysere grønne bedrifter ved å se på slike forklaringer. 3. Grønn elektrisitet. Prosjektet ønsker her å kalibrere og videreutvik le en modell utviklet under forprosjektet. Forprosjektet pekte på en teoretisk mulighet for at etterspørsel etter "grønn elektrisitet" eller andre miljømerkede varer faktisk gi et dårligere miljø. Ved å tallfeste modellen kan en få e arer faktiskt inntryk k av om dette primært er en teoretisk finurlighet eller en reell mulighet. 4. Analyse av konkrete energieffektiviserings- og energisparetiltak. Prosjektet vil her se på konkrete tiltak. Noen, som amerikanske "green light" og "energy star", har vært klare suksesser, mens for eksempel grønn elektrisitet og enkelte ENØK-t iltak har slått mindre an. Prosjektet ønsker å analysere disse erfaringene i lys av 1 og 2, og se på hva som kan forklare forskjellene.

Budsjettformål:

RENERGI-Fremtidens rene energisystemer