Tilbake til søkeresultatene

VS2010-Verdiskapning 2010

Økt innovasjon i Osloregionen - hovedprosjektet

Tildelt: kr 3,9 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

156721

Prosjektperiode:

2003 - 2005

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Osloregionen utgjør landets økonomiske tyngdepunkt og skiller seg vesentlig fra andre regionale innovasjonssystemer i Norge. Regionens næringsutvikling er i stor grad preget av offentlig og privat tjenesteyting. Med unntak av næringsmidler og grafisk virk somhet er industrien så godt som faset ut. En stor del av økonomien og arbeidsplassen er i personlig tjenesteyting, vokst fram som følge av at hovedstadsregionen har en av Europas mest kjøpesterke befolkninger. Kjøpekraften er i stor grad basert på inntek tene fra petroleumssektoren og således ikke økonomisk bærekraftig. Regionen er imidlertid sterkt overrepresentert av såkalt kunnskapsintensive foretningsmessig tjenesteyting (KIFT), noe som kan forklares med at Oslo utgjør landets tyngdepunkt for FoU og h ovedkontorfunksjoner i norsk næringsliv. En god del av dette næringslivet er også internasjonalt eksponert og kan utgjøre nye former for "basisvirksomhet" for regionen i framtiden. For regionen er det derfor viktig at dette næringslivet utvikles videre, d a en frykter at overrepresentasjonen av "konsum-næringer" kan gi et Kuwait-lignende scenarie når oljeinntektene fases ut. En sterkere grad av innovasjonsaktiviteter i regionens næringsliv har vært prioritert i regionens næringspolitikk de senere årene, og har bl.a ligget til grunn for prosjektet "Økt innovasjon i Osloregionen" som er Osloregionens VS 2010 prosjekt. I hovedprosjektets første år (2002, 2003 og 2004) har en utviklet flere delmoduler i samarbeid med bransjeorganisasjoner og deres medlemsbed rifter, der målet har vært å se nærmere på muligheten for å få i gang medvirkningsbaserte utviklingsprosesser i segmenter av næringslivet med lav innovasjonsgrad. De utvalgte bransjene har vært Grafisk industri (sammen med Viskom), Varehandel og reiseliv (sammen med Varehandelens høyskole/BI), Logistikk (sammen med Innovasjon Gardermoen). En fellesnevner og endringsfaktor i disse næringsmiljøene har vært IKT, og gjennom Abelia har en forsøkt å bruke drivkreftene her på en konstruktiv måte, for å styrke be driftenes innovasjonskraft og dermed overlevelsesevne. Medvirkning fra de ansatte har vært en viktig del, samtidig som en har måttet erkjenne at i mange bedrifter (spesielt innen segmentet for mindre service og varehandelsbedrifter) står det organiserte a rbeidslivet relativt svakt. I løpet av høsten 2004 har flere av delprosjektene knyttet til service og varehandel og logistikk fått sin naturlige avslutning og samarbeidet med Varehandelens høyskole/BI og Innovasjon Gardermoen er derfor faset ut. I stede t har en valgt å øke aktivitetsnivået og samarbeidsflaten med Abelia som nå får en større rolle i prosjektet (og større andel av ressursene). I stedet for bare å fokusere på grensesnittene mellom IKT og de andre bransjene, vil Abelia i hovedsak engasjere seg i prosjekter med egne medlemsbedrifter. En vil her bl.a gå nærmere inn i temaet "bedriftsutvikling - organisasjon og kompetanse", og fokusere på bedriftenes indre liv ved innføring av ny teknologi (IKT) og problematikken omkring ivaretagelsen av de an sattes interesser og HMS (helse, miljø og sikkerhet) i slike tilfeller. Abelia vil også innenfor rammen av VS 2010 utvikle sine eksisterende nettverk og utviklingsarenaer for prosjekter og produkt- og tjenesteutvikling. Samarbeidet med den grafiske indu strien og Viskom vil i 2005 videreføres om lag med det samme innhold og innretning som tidligere (basert på konseptet "kundedrevet innovasjon"). I tillegg til dette vil Oslo Teknopol i løpet av året koble arbeidet som nå skjer i regi av Regjeringens Hel hetlige Innovasjonsplan (HIP) og Hovedstadsprosjektet (Osloregionens svar på regjeringens invitasjon), tettere opp til Osloregionens VS 2010 prosjektet. Det etableres nå fem nettverk basert på Osloregionens sterke næringsklynger; 1) Maritim, 2) Energi og Miljø, 3) IKT, 4) Life Science og 5) Kunst, Design, Media og Arkitektur. Disse skal utvikle demonstrasjons - og pilotprosjekter som skal presenteres som innspill fra Hovedstadsregionen, men det er uklart hvordan dette blir håndtert innenfor HIP. Første fa se av dette arbeidet skal sluttføres i juni. Det legges derfor opp til at i fase 2 kan noen eller alle gruppene videreføre sitt arbeid (nettverket) under VS 2010. Dette avklares i mer detalj løpet av våren. Dette representerer en dreining av prosjektet i retning av et samarbeid med sterkere og mer internasjonalt orienterte bedrifter, i forhold til det som har vært tilfellet i Oslo-modulen så langt. Dette vil i så fall også være med i tråd med den næringspolitiske strategien regionen er i ferd med å legge seg på. Denne nye delen vil i større grad ha makro/ klynge perspektiv, og det vil ikke være ressurser til å gå ned i enkeltbedriftene på sammen måte som i Abelia og Viskom - modulene. Når relasjonene er på plass og prosjektet er tilstrekkelig forankret, v il en imidlertid kunne gå nærmere inn i noen av enkeltbedriftene og enkeltprosjektene og åpne for at følgeforskeren (Mariussen) studerer disse

Budsjettformål:

VS2010-Verdiskapning 2010

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet