Tilbake til søkeresultatene

SIP-Strategiske instituttprogram

Reisevaner - forståelsesrammer for framtidig reiseatferd. Videreføring av prosjekt 152132/V10. Videreføres igjen etter søknad 177659/V10.

Tildelt: kr 1,7 mill.

Undersøkelser om og analyser av befolkningens mobilitet og reisevaner gir nødvendig basiskunnskap for all transportplanlegging og annen samfunnsplanlegging. TØI har hatt det faglige ansvaret for gjennomføring og analyser av de nasjonale reisevaneundersøke lsene siden 1984/85 (RVU 1984/85) og fram til undersøkelsen i 2001 (RVU2001) i tillegg til andre typer tilsvarende studier. Kompetanseutviklingen innenfor reisevaneområdet har for en stor del vært knyttet til faglige aktiviteter utover selve RVU-prosjekte ne. En tidligere SIPble avsluttet i 1999. Den foreliggende SIP skal gi dette nøkkelområdet ved TØI den langsiktige basisfinaniseringen for å heve kompetansen. Utfordringene i reisevaneforskningen framover knytter seg både til forståelsen av samfunnsmessig e utviklingstrekk som har betydning for reiseaktivitet og mobilitet og til teoretiske drøftinger og metodiske forbedringer av denne typen empiriske studier.Disse to hovedgruppene av tema - teoretiske og metodiske utfordringer –og - samfunnsmessige utvikli ngstrekk – har vi gruppert i følgende undertema: 1.Metodiske og teoretiske utfordringer- populasjons – og utvalgsproblemer- metodiske og teoretiske aspekter ved Stated Preference-undersøkelser- forståelse av kvalitetsaspekter og kundetilfredshet- geografi ske modeller for stedfesting av reiser 2.Samfunnsmessige utviklingstrekk- Mobilitet, levesett og livsstil- Forholdet mellom informasjons-og kommunikasjonsteknologi og transport –begrepsutvikling ----------------------------------------------------------- -------------------------- Nytt prosjektsammendrag med i henhold til søknad 177659/V10: Undersøkelser om og analyser av befolkningens mobilitet og reisevaner gir helt nødvendig basiskunnskap for all transportplanlegging, deler av arealplanlegging og ann en samfunnsplanlegging. Slik kunnskap trengs for å kartlegge muligheter for endringer i atferd på strategisk nivå (for eksempel i tilknytning til samordnet areal- og transportplanlegging), effekter av spesielle tiltak og for utvikling av bedre transportmo deller og prognoseverktøy. TØI har hatt det faglige ansvaret for gjennomføring og analyser av de nasjonale reisevaneundersøkelsene siden 1984/85 (RVU 1984/85) og fram til fjorårets undersøkelse (RVU2005). TØI har også gjennomført reisevaneundersøkelser kn yttet til bestemte reisemåter, befolkningsgrupper og geografiske områder. Her ligger et stort datamateriale med et betydelig analysepotensial for å belyse ulike problemstillinger det er vanskelig å få oppdragsfinansiert, men som har betydelig faglig inter esse. Kompetanseutviklingen innenfor reisevaneområdet har for en stor del vært knyttet til faglige aktiviteter utover selve RVU-prosjektene, i første rekke en tidligere SIP, som ble avsluttet i 1999, og nå til den pågående SIP, som startet i 2002. Utford ringene i reisevaneforskningen knytter seg både til forståelse av samfunnsmessige utviklingstrekk som har betydning for reiseaktivitet og mobilitet og til teoretiske drøftinger og metodisk forbedring av denne typen undersøkelser. Dette har vært basis for arbeidet hittil. Internasjonale artikler der samfunnsmessige virkninger på mobilitet, metodiske og teoretiske spørsmål knyttet til undersøkelser av reisevaner og analyser av reiseaktivitet har blitt publisert i perioden mellom 2002 og 2006. Arbeidet i 200 7 vil omfatte tre tema:1) samspillet mellom IKT og fysisk mobilitet 2) analyser av non-responce i reisevaneundersøkelser og bruk av GPS i geografisk stedfesting 3) barns reiseaktivitet og mobilitet. Resultatet av arbeidet vil bli publisert i internasjona le tidsskrift.

Budsjettformål:

SIP-Strategiske instituttprogram

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet