Tilbake til søkeresultatene

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

SKRIVING SOM GRUNNLEGGENDE FERDIGHET OG UTFORDRING. Barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer

Tildelt: kr 6,0 mill.

I den nye læreplanen for det 13-årige skoleløpet, Kunnskapsløftet, legges det vekt på utvikling av skriving som en grunnleggende ferdighet i alle fag. Det betyr at alle lærere trenger mer kunnskap om skriving for ulike formål og i ulike fag, ikke bare nor skfaget. I dette prosjektet ønsker vi å skaffe kunnskap om barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skriveaktiviteter og bidra til utvikling av tekstkompetanse og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere i forhold til skriving i flere fag. Prosjektets hovedproblemstilling er denne: Hva slags kunnskap om tekst og skriving trenger lærere og førskolelærere for å kunne støtte barns og unges utvikling av skrivekompetanse og faglig kompetanse i ulike fag på ulike trinn? Før vi kan si n oe om det, trenger vi en beskrivelse og analyse av skriving og skriveopplæring i ulike fag og for ulike formål i det norske skolesystemet fra barnehage til videregående skole. Vi spør derfor først: Hvordan arbeides det med skriving som grunnleggende ferdi ghet i ulike fag i det norske skolesystemet fra barnehage til videregående skole? Prosjektet følger elevers skriveutvikling og skriveaktiviteter på utvalgte trinn og skoler/barnehager over en periode på to år. Vi konsentrerer oss spesielt om fire perioder i skoleløpet fra barnehage til videregående opplæring, som alle har preg av overgangsår: barnehage til 1. årstrinn, 4. til 6. årstrinn, 8. til 10. årstrinn og 10. årstrinn til vg1.

Budsjettformål:

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Finansieringskilder