Tilbake til søkeresultatene

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Bruk av digitale verktøy. Eleven som aktiv kunnskapsprodusent

Tildelt: kr 3,1 mill.

Hensikten med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og læring på grunnskolens ungdomstrinn. Vi vil prøve ut ulike måter å arbeide med digitale verktøy i fagene og forsøke å måle hvilke effekter disse arbeidsmåtene kan ha på elevenes læringsutbytte. En grunnleggende hypotese for prosjektet er at elvene lærer mer når de får lov til å arbeide med digitale verktøy i en rolle som kunnskapsprodusenter. Ved å undersøke denne hypotesen vil prosjektet kunne bidra med ny kunnskap innenfor forskningsområdet læringsprosesser og læringsutbytte i forskningsprogrammet Praksisrettet FoU i grunnopplæring og lærerutdanning (2006-2009). Vi ønsker å studere er hva som skjer med læringsmiljøet når vi utsetter elevene for IKT-rike omgivelser og organiserer læringsaktiviteter med høg grad av egenaktivitet og samarbeid mellom elevene. Målet er å finne fram til arbeidsmåter som kan kombinere den pedagogiske bruken av IKT med hensynet til at elevene skal få mest mulig digital kompetanse. Gjennom å organisere prosjektet som et aksjonsforskningsprosjekt ønsker vi også å bidra til en lærende organisasjonskultur både i skolen og i lærerutdanninga. Prosjektet gjennomføres som et nært samarbeid med Hamar kommune og Ajer ungdomsskole. Åretta ungdomsskol e i Lillehammer vil fungere som kontrollskole for prosjektet. Et overordnet mål er å øke høgskolens FoU-kompetanse og bidra til at kunnskap fra prosjektet anvendes i lærerutdanningen slik at nyutdannede lærere blir i stand til å møte kravene om digital k ompetanse i skolen.

Budsjettformål:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Finansieringskilder