Tilbake til søkeresultatene

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barns medvirkning i et relasjonelt perspektiv - fokus på de yngste i barnehagen

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektet er et samarbeid mellom Høgskolene i Agder, Østfold, Troms, Oslo og Universitetet i Stavanger, og et utvalg barnehager knyttet til førskolelærerutdanninger. I nært samarbeid med praksisfeltet og gjennom et eksplorerende design vil ulike dimensjo ner og situasjoner som belyser barns medvirkning, bli belyst. Prosjektet består av 5 delprosjekter med felles fokus på de yngste (1-3 år) barnehagebarna, og utforsker ulike tema som for eksempel lekende uttrykksformer, læringssituasjoner, etiske og didakt iske utfordringer, måltidet som rom for medvirkning og ulike måter å dokumentere barns medvirkning. Barns medvirkning er kommet inn i barnehageloven (Jfr § 3). Medvirkning er imidlertid ikke et faglig-vitenskapelig foranket og presist begrep, og det kan o ppfattes på mange forskjellige måter og medføre ulike resultater Det er derfor nødvendig med både problematisering av begrepet og kritiske drøftinger av hva dette innebærer i barnehagepedagogisk praksis. En viktig teoretisk overbygning for alle delprosjek tene er at barns medvirkning må forståes som noe annet enn individualistisk rettighetstenkning og ensidig understreking av selvbestemmelse. Medvirkningsprosesser skjer innenfor et fellesskap og gjennom deltagelse i ulike typer relasjoner. De ulike delpros jektene har som forutsetning at de dagligdagse møtene mellom menneskene i barnehagen er sentrale for barns deltagelse og læring. I tillegg sees voksnes etiske holdninger, syn på barn og på læring som vesentlige forutsetninger. Prosjektet vil utforske hvor dan arnehagepersonale, studenter og lærere i førskolelærerutdanninger kan bli mer kritisk og bevisst egne væremåter og forståelsesrammer knyttet til barns medvirkning og læring. Begrepet pedagogisk improvisasjon introduseres som et mulig bidrag til nytenk ning om didaktikk og læring både i barnehager og førskolelærerutdanning.

Budsjettformål:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Finansieringskilder