Prosjektet er en videreføring av Fase 1 som har resultert i grunnleggende nye algoritmer som danner basis for sanntids simulering av is. Algoritmene vil i fase 2 bli raffinert og tunet inn mot simulatoren. Validering av resultatene vil bli utført på tanks kip i is og i istank i Tyskland.
Algoritmeutvikling og utvikling for implementering i simulatorens tilhørende programsystemer vil utgjøre hovedoppgavene i fase 2.
Videre vil det bli utviklet aktuelle treningsopplegg til de ulike scenarios som beskrevet .
Fase 2: Arbeidspakke - AP: 1 pluss 6 til 15
AP 1: Innsamling og systematisering av data. Kartlegging av ekstern kompetanse. Fortsettes fra fase 1.
AP 6: Utvikling av geografisk område modeller. Det skal modelleres et større område av Kara Sea, samt u tvikles radarsimulering av iseffekter (helt nytt).
AP 7: Utvikle matematiske og visuelle modeller av fartøysoperasjoner i havner med brutt is og 2 - 4 meter issørpe, herunder fjerning av is med båtens fremdriftssystemer
AP 8: Utvikle matematiske og vis uelle modeller for fartøysoperasjoner ved lastebøyer/tårn i drivis under varierende forhold.
AP 9: Utvikle matematiske og visuelle modeller for borefartøy/FPSO i fixed posisjon og variabel heading i drivis under ulike forhold.
AP 10: Utvikle matematiske og visuelle modeller for fartøy under seiling i konvoi i is, med og uten assistanse av isbryter.
AP 11: Utvikle teoriinnhold og treningselementer til AP 7.
AP 12: Utvikle teori/trening for AP 8 og AP 9.
AP 13: Utvikle teori/trening for AP 10.
AP 14: Prosjektadministrasjon
AP 15: Spredning av forsknings- og utviklingsresultater.
Anvendelsespotensialet for SMS er stort innen all utvikling av simultorsoftware og visuelle systemer.
Trenings- og presimuleringsprodukter vil ha stort anvendelsespotensia le for SMS, oljeselskaper, shippingselskaper og andre innen økt effektivitet, økt sikkerhet og mindre risiko for miljøskader. Det vises til vedlagte prosjektbeskrivelse for mer info.