Tilbake til søkeresultatene

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Veien inn i skriftspråket for barn med hørselshemming. Muligheter for læring gjennom samhandling i barnehage og skole.

Tildelt: kr 2,4 mill.

Prosjektnummer:

187584

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2008 - 2013

Geografi:

Prosjektet har som hovedmål å frambringe kunnskap om sammenhengen mellom læringsmiljø og det hørselshemmede barnets vei inn i skriftspråket, slik at denne kunnskapen kan tilføres lærerutdanningene. De fleste hørselshemmede barn går i dag i vanlige barneha ger og skoler. Prosjektet har et design som frambringer kunnskap på ulike nivå gjennom et aksjonspreget forskningsdesign der barnehagens og skolens ansatte går inn som aktive forskningspartnere. Prosjektet har et fasepreget aksjonsforskningsdesign. Prosje ktets første faser kartlegger gjennom intervju hvordan barnehage og skole tolker føringene i nytt ramme- og læreplanverk med vekt på forståelse av målgruppens særskilte behov. Neste fase beskriver praksis gjennom videobasert observasjon som analyseres i s amarbeid med barnehagene og skolenes ansatte. I tredje fase gjennomføres endringer som igjen blir gjenstand for evaluering. Denne delen fokuserer på barnehagens kompetanseutvikling. Gjennom prosjektet framkommer både en beskrivelse av samhandlingsprosess er det hørselshemmede barnet gis mulighet til i å delta i og en mulighet til å identifisere kriterier ved 'den gode praksis'. Gjennom nettverkssamarbeid og formidling tilføres den nye kunnskap lærerutdanningsmiljøene samtidig som kompetanseheving i skole og barnehage ivaretas.

Budsjettformål:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Finansieringskilder