Tilbake til søkeresultatene

P-SAMISK-Program for samisk forskning

Samisk kunst

Tildelt: kr 7,9 mill.

Monica Grini, PhD stipendiat ved kunsthistorie og medlem av SARP, disputerte 2. desember 2016 for graden Ph.D. på sin avhandling 'Samisk kunst i norsk kunsthistorie: Historiografiske riss'. Professor Dan Karlholm, Södertörn Högskola, Huddinge, Sverige og professor Nils Oskal, Sámi allaskuvla (Samisk høgskole), Kautokeino, var henholdsvis først og annenopponent. Komiteens arbeid ble ledet av førsteamanuensis Elin Haugdal. Professor Svein Aamold var Grinis veileder. Avhandlingen ble svært godt mottatt, både av bedømmelseskomiteen og ellers. Den er et betydningsfullt og nyskapende bidrag både til forskning på kunst i Sápmi og når det gjelder historiografisk forskning på kunsthistoriske og kunstkritiske tekster i Sápmi og Norge. I perioden videreførte ph.d. stipendiat Irene Snarby, samarbeidspartner i SARP, arbeidet med sin avhandling med fokus på skulpturer av Iver Jåks, med støtte i veiledning (veiledere Svein Aamold og Elin Haugdal). Arbeidet med SARPs avsluttende antologi ble videreført i samarbeid med vår forlagsredaktør Sanne Lind Hansen, Aarhus universitetsforlag, Danmark. I tillegg til de allerede fagfellevurderte artiklene, ble i november-desember 2016 også et bidrag av daværende doktorand Monica Grini fagfellevurdert og inkludert i antologien. Redaksjonen inviterte deretter professor Ruth B. Phillips, Carleton University, Ottawa, Canada, til å skrive et etterord til boken, hvilket hun gjorde våren 2017. Jacob Hukill og Sharon Rhodes har stått for språkvask. Svein Aamold har ledet det redaksjonelle arbeidet, med i redaksjonen var også Elin Haugdal og Ulla Angkjær Jørgensen. Planleggingen av et avsluttende seminar og boklansering i Tromsø, ledet av Svein Aamold, med Elin Haugdal og Ulla Angkjær Jørgensen, tok til i oktober 2016. Seminaret ble avviklet ved UiT Norges arktiske universitet torsdag 15. juni 2017. Hovedforelesere var Ruth B. Phillips (Carleton) og professor emeritus Hartmut Lutz, universitetet i Greifswald, Tyskland. Følgende SARP-medlemmer leverte kortere bidrag: Charlotte Bydler, Harald Gaski, Ulla Angkjær Jørgensen, Irene Snarby, Christian Spies og Svein Aamold. Monica Grini og Svein Aamold ledet hver sin del av diskusjonene. Samme dag, torsdag 15. juni 2017 ble antologien Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, lansert ved Nordnorsk kunstmuseum, Tromsø. Innlegg ble holdt av museets direktør Jeremie McGowan og Svein Aamold. Lanseringen ble avsluttet med joik og ord om tradisjonell, samisk musikk av Niko Valkeapää. Arrangementet ble godt besøkt, boken vakte interesse, blant annet fra pressen, og var samtidig til salgs i museumsbutikken. Samme kveld ble avslutningen av prosjektet Samisk kunst markert med middag for bidragsyterne til antologien og de eksternt inviterte til seminaret omtalt over.

Bakgrunnen for prosjektet er at Faggruppe for kunstvitenskap, Universitetet i Tromsø, i ti år har vært engasjert i forskning på samisk kunst. I disse ti årene har vi sett at det etnografiske perspektivet som fremdeles artikuleres i diskursen, gjør det pro blematisk å videreføre slik forskning uten å samtidig kritisere dette perspektivet og finne nye tilnærminger. Forsøk på å bringe fram ny empiri ved å anvende tradisjonell historiografi og teori havner i ulike "feller": etnografiske, kunsthistoriske eller komparative. Vår hypotese er at forskningen faller i slike feller fordi man ikke samtidig kritiserer gjeldene diskurser og metoder. Ett slikt diskursivt ankepunkt er selve historieskrivingen. Et annet er hvordan all kunst avtvinges mening etter modell av verbalspråket. Med bakgrunn i teorier fra Manfredo Tafuri, Gottfried Boehm og W. J. T. Mitchell vil objekter og fenomener stå i sentrum for vårt prosjekt. Vi vil søke vekk fra en språklig tilnærming og mot det som i kunstvitenskapen kalles en vending mot bildet (The iconic turn/The pictorial turn) hvor det særlig er bildets annerledeshet og forskjell fra tekst som er utgangspunktet. I disse teoriene ligger det samtidig et element av kritikk som gjør dem velegnet som dekonstruerende og kritiske verktøy. Pr osjektets empiriske tilnærminger kan være ulike kunstsamlinger eller museumssamlinger som omfatter samisk kunst. En annen tilnærming kan gjøres fra et internasjonalt perspektiv og utforske hvordan samisk kunst eventuelt inngår i en større, cirkumpolar ell er internasjonal urfolkskunstdiskurs. En tredje kan være undersøkelsen av samisk kunst som en motdiskurs i den etnopolitiske kampen. Prosjektet vil være en paraply for forskning som foregår parallelt. Det søkes om finansiering av følgende: 1 ph.d-stipend 2 post doc.-stipender 3 workshops for prosjektdeltagere og samarbeidspartnere lokalt og internasjonalt Frikjøp av prosjektledelse Frikjøp av lokale prosjektmedsrbeidere Produksjon av antologi

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

P-SAMISK-Program for samisk forskning