Prinsipper Bergen:
1.Desentralisert H2-produksjon med CO2-fangst fra tilgjengelig naturgass på eksisterende naturgassfyllestasjon.
2.Benytte eksisterende infrastruktur for etablering av H2-fyllestasjon.
3.Teknologi- og produktutvikling på H2 basert på for skningsmiljøene i Bergen i tett samarbeid med relevante næringslivsaktører, lokale myndigheter og akademia.
4.Gjennom ZEG-konseptet utnyttes tilført naturgass til å generere strøm for å drive fyllestasjonen, samtidig som tilstrekkelig hydrogen produseres. Produsert CO2 fanges.
Med utgangspunkt i målsettingen om en hydrogenfyllestasjon basert på bruk av eksisterende naturgassinfrastruktur, samt krav om CO2 fangst, har HyNor Knutepunkt Bergen identifisert ZEG-konseptet som et ideelt konsept, både med tanke på tilgangen lokalt på energiressurser og med tanke på lokale kompetanse- miljøer og lokal teknologiutvikling.
Tilgangen på naturgass infrastruktur, kompetansemiljøene og den store interessen blant lokale aktører, gjør det svært interessant å gjennomføre dette prosjektet i Bergen. Prototech med teknologipartneren IFE vil foredle hydrogenteknologi som kan benyttes andre steder .
HyNor Knutepunkt Bergen legger i første omgang opp til å kunne forsyne 12 H2-biler i daglig drift, og 1-2 H2-busser. Det vil være mulig å forsyne H2 til både brenselcellefremdrift og forbrenningsmotorer. Disse forskjellige teknologiene vil kreve forskjellig renhet på hhv. 99,9999 % H2-renhet og 99 % renhet.
12 H2-biler gir et beregnet H2-forbruk på ca 20 kg H2/dagen. Det blir muli g å fylle 30 naturgassbusser med 8 vol% H2, ref. prosjektet H2-anriket naturgass på gassbussene i Bergen, noe som krever 30 kg H2/dagen. Det forventes at 2 hydrogendrevne busser vil kreve ca 20 kg hydrogen om dagen. Totalt 70 kg H2 / dagen.
Det sendes i å r inn separate søknader fra HyNor-knutepunktene Oslo, Romerike og Bergen. Søknaden fra knutepunkt Oslo er prioritert som nr. 1 av HyNors styringsgruppe, deretter kommer Romerike og Bergen.