Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Markedsnært prosjekt - Hydrogenveien i Norge, Knutepunkt Oslo

Tildelt: kr 13,8 mill.

Hydrogenbussprosjektet - HyNor Dette prosjektet har vært et demonstrasjonsprosjekt for hydrogenbusser med brenselcelle i Oslo og Akershus. Prosjektet har vært en del av EU-prosjektet CHIC (www.chic-project.eu) som testet ut 26 ikke-kommersielle busser i rutekjøring i en rekke Europeiske byer. CHIC ble avsluttet ved utgangen av 2016. Bakgrunn Ruter har gjennomført den norske delen av prosjektet som har omfattet en hydrogenstasjon og 5 hydrogenbusser, og har vært finansiert fra Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Ruter, og fra EU (via fondet FCH JU og Interreg), Norges forskningsråd og Transnova. Ruter anskaffet i 2010/2011 de fem Van Hool-produserte bussene og hydrogenstasjonen, som ble bygget og driftet av Air Liquide. Unibuss har vært operatør av bussene, som har inngått som del av Ruters kontrakt Busstjenester Oslo Syd. Bussene har gått i rutetrafikk mellom Oppegård kommune i Akershus og Oslo. Mål Formålet med CHIC har vært å generere læring gjennom omfattende testing av teknologien, og å bringe teknologien nærmere kommersialisering. Det har også vært et mål å få kunnskap om miljømessige og sosiale konsekvenser av teknologien og å formidle resultatene til innbyggere, beslutningstakere og andre interessenter. Prosjektets mål har både vært definert i form av overordnede gjennomføring- og læringsmål, så vel som kvantitative mål knyttet til teknologiens ytelse. Gjennomføring Hydrogenstasjonen og de fem brenselcellebusser startet driften våren 2012, og begynte i ordinær rutedrift i april 2013. Det var betydelige tekniske utfordringer med bussene i begynnelsen av prosjektet, men med en positiv utvikling fra 2014, som ga høyere driftsnivå for bussene. Manglende driftsstabilitet har forblitt en utfordring gjennom hele prosjektet. Målet om en teknisk tilgjengelighet for bussene på 85% ble ikke nådd. Hydrogenstasjonen har produserer hydrogen ved elektrolyse, basert på sertifisert fornybart kraft. Hydrogenstasjonen har også hatt tekniske utfordringer, hvorav to alvorlige tilfeller med oljelekkasje fra en kompressor og inn i gassrørgangen. Siste tilfellet, i august 2015, medførte at fire av fem busser ble satt ut av drift i 6-12 måneder. Hydrogenstasjonen nådde ikke målet om 98% tilgjengelighet. Prosjektet har bidratt til å modne teknologien. Både bussene og hydrogenstasjonen anslås ved prosjektets utløp å ligge på et teknologimodenhetsnivå 6-7 (Technology Readiness Level) sammenlignet med kommersielt nivå som er 9. Det vil si at teknologien ved avslutning av prosjektet ikke ansees som klar for storskala utrulling, men fortsatt vil være i en utviklings-/demonstrasjonsfase fremover. Resultater Det er Ruters vurdering at prosjektets overordnede mål om læring og kunnskapsbygging ble nådd. Det har skapt stort kunnskapsutbytte for mange aktører og har styrket grunnlaget for å nå miljømålene innenfor kollektivtransporten på lengre sikt. Prosjektets tekniske mål knyttet til bussenes og hydrogenstasjonens ytelse og stabilitet ble ikke nådd, fordi teknologien både i buss og hydrogenstasjon fremdeles er umoden. Også verdikjedene både for buss og for hydrogenstasjonen har vist seg umodne. Tekniske utfordringer medførte høyere driftskostnader enn forutsatt og høyere prosjektkostnader enn opprinnelig budsjettert.

Prosjektet ønsker å teste bruk av hydrogen som et nytt og mljøvennlig drivstoff i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Hydrogenet søkes produsert lokalt basert på fornybar energi dersom den totale finansieringen av prosjektet gir rom for dette. Hydro genstasjonen vil være offentlig tilgjengelig og vil kunne utgjøre en del av en fremtidig infrastruktur for hydrogen. Prosjektet inkluderer anskaffelse av busser og fyllestasjonsløsning samt kontrakt med bussoperatør som vil drifte bussene i prosjektperio den. Bussene er tenkt brukt i vanlig rutedrift i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Bussene vil bidra til å redusere støy og bedre luftkvaliteten i Oslo-området samt redusere utslipp av klimagasser fra bussdrift.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi