Tilbake til søkeresultatene

RENERGI-Fremtidens rene energisystemer

Strøm til biler

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

193295

Prosjektperiode:

2009 - 2012

Geografi:

Prosjektet "Strøm til biler" bygger på kunnskapen om at elektrisk fremdrift er den mest miljøvennlige teknologien for personbiler og utfordringene med innfasing av elektrisk energi for å erstatte fossilt drivstoff. Resultatene i prosjektet vil gjøre det m ulig å tilby nye produkter og nye tjenester og for markedet å ta dem i bruk når biler med ny teknologi er tilgjengelige. Prosjektet vil derfor være av stor bedriftsøkonomisk verdi for samtlige partnere og bidra til intern kompetanseoppbygging og nettverks utvikling. Analyser og sammenstilling av informasjon fra forskningsrapporter vil sammen med prosjektdeltagernes nettverk brukes for å identifisere hvilke teknologier og biltyper som vil bli tilgjengelige i Norge fra 2009 til 2020. En intervjuundersøkels e i det norske markedet vil bli brukt for å finne ut hva som skal til for at bilkjøpere skal kjøpe mer energieffektive biler og bruke miljøeffektive tekniske løsninger. Prosjektdeltagerne har høy og kompletterende kompetanse. TØI vil med spesialkompetan se om bilteknologi og intervjuundersøkelser lede prosjektet og stå for det meste av forskningsinnsatsen. De øvrige samarbeidspartnerne vil bidra med innhenting av informasjon og forretningsmessig orientert innsats som vil være rettet mot verdiskapning, fo rretningsutvikling og nye produkter eller tjenester. Prosjektet vil ha en lengde på 18 måneder og en økonomisk ramme på 2,5 millioner Nok. Finansieringen vil bestå av 40 prosent midler fra Renergi-programmet og 60 prosent egeninnsats fra partnerne. Event uelt vil EBL og andre partnere kunne bidra med direkte økonomisk støtte. Miljøgevinster i Norge samt fortsatt og ny verdiskapning for DEFA, StatoilHydro, Toyota Norge og EBLs medlemsbedrifter er de grunnleggende tankene bak prosjektet. Nytteeffektene for samfunnet forventes å bli reduksjon i utslipp av både klimagasser og lokalt forurensende avgasser fra personbiler med 10-20 prosent i forhold til om elektrisk energi ikke vil bli faset inn.

Budsjettformål:

RENERGI-Fremtidens rene energisystemer