Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Qualifying for professional careers

Tildelt: kr 12,9 mill.

Prosjektnummer:

197743

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2010 - 2014

Geografi:

Våre undersøkelser viser at begrepet forskningsbasert utdanning er uklart og at det brukes på ulike måte. Bare et mindretall av studentene innfor de fire profesjonsutdanningene involveres i lærernes FoU-prosjekter og det varier i hvilken grad studentene har kjennskap til lærernes forskning. Evnen til å lese og forstå forskningslitteratur er også relativt svakt utviklet hos det store flertallet av studenter. Mens sykepleier¬studentene oppgir at forskning er en sentral del av utdanningen oppgir allmennlærer¬studentene at de i liten grad har hørt om forsknings- og utviklingsarbeid i undervisningen. Det er tegn som tyder på at dette er noe endret i den nye grunnskolelærerutdanningen. Utdanningene skal ikke kvalifisere til forskning. Det viktige er at studentene lærer å arbeide kunnskapsbasert, å finne frem til relevant forskning og en forståelse for viktigheten av å stille spørsmål ved kunnskapens holdbarhet. I den internasjonale forskningslitteraturen brukes ofte «inquiry based», vi har ikke noe godt ord for dette. Utfordringen i både den delen av utdanningen som foregår ved utdanningsinstitusjonene og i praksisutdanningen er å få til gode samspill mellom disse læringsarenaene og mellom teoretiske perspektiver og praktiske kunnskaper og ferdigheter. Vi finner at ulike typer sammenhenger og samspill har betydning for studentenes utbytte av utdanningen, for deres identifikasjon og mestring av yrket og videre læring i arbeidslivet. En viktig grunn til at det er flere kvinner enn menn i høyere utdanning er at kvinner er overrepresentert på de korte yrkesrettede utdanningene som barnehagelærer-, sykepleier og andre helse- og sosialutdanninger. Vi finner også en tendens til at studenter velger samme utdanningsretning som sine foreldre samtidig som det er en relativt høy andel som har foreldre uten høyere utdanning. Ikke-vestlige etterkommere er underrepresentert blant lærere, barnehagelærere og sykepleiere. Minoritetsstudenter har ofte stor suksess i utdanning, men ikke lykkes like godt i arbeidslivet. Lærere, førskolelærere, sosialarbeidere og sykepleiere arbeider i hovedsak i jobber hvor lønn bestemmes ut fra offentlige regulativer og ansiennitet. Karakterer fra grunnutdanningen langt tydeligere effekter på sannsynligheten for å ha vært arbeidsledig enn på lønn. Høgskolenes lokalisering har stor betydning for valg av lærested og rekruttering til det lokale arbeidsmarkedet. Kvinnelige sykepleiere har lenge vært den gruppen av høgskoleutdannede som i størst grad arbeider deltid. Mye tyder på at deltid blant sykepleiere vil avta ytterligere i årene framover. Undersøkelser viser at nesten ingen siste års sykepleierstudenter ønsker å arbeide i sykehjem. Våre analyser viser imidlertid at nesten hver tredje nyutdannete sykepleier likevel går rett inn i en jobb hvor de arbeider med eldre.

One of the key challenges for our society is how to recruit and qualify professional personnel in education, health and social work. Moreover, pre-service professional programmes are criticized for lack of quality as well as relevance for future professio nal work. On the one hand, graduates from these programmes are confronted by an increased demand for evidence-based knowledge. On the other hand, they are criticised for lacking practical knowledge and skills. These challenges affect the need for qualify ing sufficient number of these professionals as well as the development of their qualifications. This project will therefore address two main issues: (1) Recruitment and retention in pre-service education and professional careers across professions, and ( 2) How pre-service programs qualify for professional work. The interconnectedness between recruitment and professional careers and development of professional competencies will be addressed from different disciplinary angles applying a multi method and lo ngitudinal research design. The project makes use of a longitudinal database for Studies of Recruitment and Qualification in the Professions (StudData) developed over the year and a comprehensive collection of several register data sets from Statistics N orway. The project will also include interview studies and will further our knowledge about recruitment, dropout and professional careers as well as qualifying processes and contents in shorter professional educational programmes . It focuses on pre-schoo l and school teachers, nurses and social workers. A comparative perspective on these professions will expand knowledge generated from within-profession perspectives, and is therefore of great interest for professionals, policy makers and higher education providers.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder