Tilbake til søkeresultatene

SFI-Sentre for forskningsdrevet innovasjon

CRISP - Centre for Research-based Innovation in Sustainable Fish Capture and Processing Technology

Tildelt: kr 80,0 mill.

Introduksjon Hovedmålsetningen til CRISP er å øke verdiskapingen i marin sektor og forbedre forvaltningen av våre marine ressurser gjennom utvikling av mer ansvarlig og selektiv fangstteknologi. CRISP fokuserer på to segmenter av fiskeflåten: trål og snurpenot. CRISP tar for seg en rekke nasjonale og globale utfordringer for fiskeflåten ved å utvikle - måleinstrumenter for identifikasjon av fisk og overvåking av fiskeredskaper - miljøvennlige og selektive fiskeredskaper - bedre råstoffkvalitet gjennom skånsom fangst og fangstbehandling - vurdering av økonomiske og sosiale effekter av innovasjonene som CRISP utvikler Når senteret nå avsluttes, er det opprinnelige konsortiet fortsatt intakt og det er bare gjort mindre justeringer i de opprinnelige planene. Aktiviteter og resultater Kongsberg Maritime, Simrad, har utviklet ny sonarteknologi som kan øke presisjonen i mengdeberegning av fiskestimer og gi mer nøyaktig identifikasjon av størrelsesfordelingen til stimende fisk. Havforskningsinstituttets viktigste bidrag er utvikling og testing av nye dataformater og utvikling av standard kalibreringsprosedyrer for fiskerisonarer. Forholdet mellom målt og faktisk biomasse i fiskestimer er kontrollert gjennom praktiske fiskeforsøk. Tilsvarende har man programmert, testet og optimalisert ny bredbåndsakustikk for størrelsesmåling av pelagisk fisk. I fiske med snurpenot har CRISP som mål å utvikle nye metoder for å identifisere og overvåke not-redskapet og fangsten inne i nota under fiske. Å opprettholde god fiskevelferd under fangstprosessen er avgjørende for å optimalisere overlevelsen til fisk som må slippes, og for å optimalisere kvaliteten på fiskeråstoffet som tas om bord. Kongsberg Maritime, Simrad har også utviklet et integrert informasjonssystem som gjør at data fra undervannsvideo, trålsonar og ekkolodd kan sendes via en standard koaksialkabel fra trålen til broen. Systemet inkluderer en kommunikasjonsenhet (HUB) som også organiserer kommunikasjonen til og fra andre enheter som er knyttet til trålen, slik som ekkolodd, lyskilder og motorer. Deep Vision-systemet, som er utviklet av industripartneren Scantrol Deep Vision, bruker også optisk teknologi til å identifisere fisk på tråldypet. Systemet tar høykvalitets bilder av fisk inne i trålen, og disse kan brukes til å identifisere art og størrelse på individene som passerer gjennom trålen. Deep Vision har et stort potensial både for bruk i bestandsberegning av marine arter, inkludert fisk og plankton, og for å nyttes som sorteringssystem for fiskeflåten. I trålfiske etter torsk i Barentshavet har bestanden de seneste år vært så stor at fangstene ofte overstiger fartøyets produksjon- og håndteringskapasitet. Et system som frigjør fisk dersom fangsten blir større enn et forhåndsinnstilt nivå, er blitt utviklet av ansatte ved Havforskningsinstituttet i samråd med fiskere og trålprodusenter. Semipelagisk tråling der tråldørene løftes over bunnen er mer skånsom for bunnhabitatene enn tradisjonell bunntråling. Utviklingen av styrbare tråldører som gjør det lettere å løfte dørene over bunnen er utviklet av Egersund Group Ltd, men dørene har fått begrenset utbredelse i flåten fordi man fortsatt mangler en stabil toveis kommunikasjonsenhet mellom broa og tråldørene. Det er også vist at semipelagisk tråling har lavere fangsteffektivitet enn vanlig bunntråling. Man må derfor taue lengre og bruke mer drivstoff for å høste samme mengde fisk med semipelagisk tråling. Trålrederiet Nergård Havfiske AS og Nofima har vist at fisk som restitueres i tanker før slakting gir bedre kvalitet på råstoffet og kan danne grunnlag for industriell produksjon av superior kvalitet. Nofima har anlagt en stor svømmetunnel hvor man kan etterligne påvirkninger som fisk utsettes for i fangstfasen og gjør det mulig å foreta detaljerte fysiologiske studier av fisk. Nofima studerer også de økonomiske og samfunnsmessige effektene av ny teknologi som er utviklet i CRISP. De har også studert struktureringen som er gjennomført i not- og trålerflåten med hensyn til miljømessige og økonomiske forhold. For trålerflåten konkluderes det med at endringene i strukturen kombinert med økende torskekvoter har ført til en reduksjon i drivstofforbruk og bedre utnyttelse av kapasiteten. En tilsvarende analyse av ringnotflåten viste at en økning i fangstverdien, for eksempel gjennom forbedret råstoffkvalitet, vil ha et større potensial for å øke lønnsomheten.

Det henvises til egen sluttrapport som er lastet opp under "Resultatrapport". Norsk og engelsk versjon av sluttrapporten sendes også som vedlegg i egen epost til Forskningsrådet.

Considerable efforts will be required to adapt to a situation of limited growth in landings, stringent fishery management and consumer focus on sustainable resource harvesting . Major challenges in the future will be to harvest in an eco-friendly manner a nd to improve catch quality and value. The Centre will develop networked state-of-the-art technologies that enable the skipper to reduce bycatch, impacts on the seabed, and exhaust gases, and to ensure gentle handling of the catch. It will bring together world-leading Norwegian technology companies and relevant research institutions in a research arena that aims to bring trawl and purse-seine fisheries a major step forward by transforming fishing technology through a paradigm shift. The bycatch problem in trawl fisheries will be tackled by the use of acoustic instruments to identify size and species prior to capture and by developing an active mechanism incorporating real-time technology to release unwanted catch during capture. Bottom contact and drag wi ll be reduced by switching from demersal to pelagic trawling and/or by lifting parts of the trawl and doors off the bottom. The challenge faced by purse seine fisheries is incidental mortality, as slipping the catch is a common practice. Pre-catch identif ication using acoustic instruments offers the prospect of avoiding catches of non-target species or sizes. To enable skippers to make informed decisions on slipping at an early stage of the capture process, technologies for monitoring species, size and de nsity will be developed, based for example on conductivity, electromagnetism, pressure, fiber optics and acoustics. Gear design and seining techniques must be modified to facilitate gentle release of fish to prevent mortality. Differences in capture and h andling methods have significant effects on catch quality. Live fish technologies will be used to enhance quality by lowering haulback speed, reducing catches, and improving pumping on board and onboard handling.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

SFI-Sentre for forskningsdrevet innovasjon