Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Fokusert reservedelsproduksjon i verdensklasse

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektnummer:

210577

Prosjektperiode:

2011 - 2014

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Visjonen i AUTOPART er at industriparken på Raufoss skal bli en klynge bedrifter som er globalt ledende på produksjon av reservedeler til bilbransjen. Produksjon av reservedeler skiller seg fra ordinær produksjon ved at variantspekteret er større, etterspørselen mer variabel og uforutsigbar, volumene lave, og ved at markedet stiller andre krav. Reservedelsmarkedet har potensial for å være lukrativt, men krever rask og fleksibel produksjon. Både i litteratur og industri er reservedelsproduksjon er svært neglisjert område, og AUTOPART lukker dette gapet ved å utvikle kunnskap, metoder, modeller og verktøy som vil bringe industripartnerne på verdenstoppen i bransjen. Prosjektet begynte med å analysere litteratur og industribedriftene for å forstå egenskapene ved reservedelsmarkedet, utfordringene de medfører for effektiv produksjon, og hvordan disse utfordringene kan møtes. Dette førte til utviklingen av et konsept for reservedelsproduksjon, som beskriver sentrale elementer i hvordan man kan lykkes med slik produksjon. Blant annet understrekes det at reservedelsproduksjon bør skilles ut i en egen organisatorisk enhet, slik at man oppnår fokus på markedets spesielle karakteristika og krav. I henhold til dette etablerte prosjekteier Benteler Aluminium Systems i starten av 2013 en egen reservedelsenhet. AUTOPART har spilt en viktig rolle i dens utvikling, og prosjektet har blant annet utviklet en komplett produksjonsstrategi for denne enheten. Mange elementer i strategien er ikke begrenset til Benteler og danner grunnlag for en generisk strategi for reservedelsproduksjon i verdensklasse. I 2014 har prosjektet fokusert på utvikling av et layoutkonsept som tillater effektiv produksjon av en stadig skiftende produktmiks bestående av både høy- og lavvolumprodukter. Videre har det blitt utviklet et sett med prestasjonsmål som er spesielt tilpasset reservedelsproduksjon. Prosjektet har også utviklet optimeringsmodeller som skal støtte produksjonsplanlegging i bildelproduksjon, og det har jobbet med å undersøke hvordan prinsipper og verktøy fra lean produksjon kan anvendes til planlegging og styring av slik produksjon. Hovedaktiviteten i prosjektet avsluttes i 2014, men sistnevnte aktivitet fortsetter ut juni 2016 gjennom PhD stillingen som er knyttet til prosjektet. Med Plastal som case bedrift har prosjektet utviklet modeller og løsninger for et produksjonssystem som skal takle en skiftende miks mellom serie- og reservedelsproduksjon på en kostnadseffektiv måte. I tillegg har man gjennomført tidsstudier for å estimere de faktiske kostnadene forbundet med reservedelsproduksjon. Slike analyser er viktige for å oppnå lønnsom reservedelsproduksjon, da de bidrar til at reservedelenes salgspris gjenspeiler faktiske kostnader. Disse kostnadene er ofte mye høyere enn under ordinær produksjon. Prosjektet har også sett på hvordan man effektivt kan styre produksjon og lager av tusenvis av ulike reservedelsvarianter, der mange har svært lav etterspørsel.

Benteler og Plastal er leverandører av deler til bilindustrien, av henholdsvis støtfangere i aluminium og støtfangerkapper i plast. Leverandører av bildeler er i en bransje som preges av sterk konkurranse og lange kontrakter. Bildelsproduksjon er som rege l tilpasset masseproduksjon av ordinære deler, men det samme produksjonssystemet benyttes også i lavvolumsproduksjonen av reservedeler. Reservedelsmarkedet har potensial for å være lukrativt, men krever rask og fleksibel produksjon, og skaper utfordringer for produsentene. Ordinære bildeler og reservedeler krever to forskjellige fokus, henholdsvis masseproduksjon og fleksibel produksjon. Dette påvirker valg av maskiner, operatører og produksjonsstyring og er vanskelig å forene i samme system. Alternativet er å bygge to fokuserte fabrikker, men dette krever duplisering av ressurser og er ikke kostnadseffektivt. For at bedriftene skal kunne bli verdensledende på reservedelsproduksjon, uten at dette går på bekostning av ordinær produksjon, er det nødvendi g å forske på hvordan to enheter i samme fabrikk - med forskjellig fokus - kan produsere i symbiose. Den overordnede ideen i AUTOPART er at fokusert reservedelsproduksjon i symbiose med andre enheter i fabrikken gir ytelse i verdensklasse. I dag finnes det ikke konsepter, metoder, verktøy eller rammeverk for å analysere og definere hvordan enheter med vidt forskjellig fokus kan samspille for å oppnå felles gevinster gjennom dynamisk allokering av produkter og ressurser. Løsningene prosjektet fører frem til vil bli implementert i bedriftene og ansees å ha følgende verdiskapingspotensial: 1) Besparelser på 3 % av omsetning: Pga reduserte forstyrrelser i ordinær høyvolumproduksjon 2) 30 % lavere enhetskostnad: Realisert gjennom tilpasning av produksjon a v reservedeler og dermed lavere enhetskostnader 3) 50 % høyere pris: Realisert gjennom økte muligheter for å ta ut høyere pris for reservedeler ved mer kundeorientert leveringsservice

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena