Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Lakk med kromeffekt som erstatning for forkromming

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektnummer:

210827

Prosjektperiode:

2011 - 2014

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Samarbeidsland:

Forkrommede komponenter brukes i økende grad på personbiler og lastebiler (dekorlister, griller, speilhus, etc.) samt i mange andre produkter som husholdningsartikler og elektronikk. Lakk med kromeffekt er både et miljømessig og økonomisk gunstig alternat iv til forkromming. I denne type lakk er det typisk aluminiumsflak eller sølvflak som gir den visuelle effekten. Lakkløsningene med kromeffekt som er på markedet i dag har imidlertid ikke god nok vedheft og slitestyrke for bruk på bileksteriører eller i a ndre krevende anvendelser. Prosjektets overordnede idé er å utvikle et lakksystem og en tilpasset lakkeringsprosess for å erstatte eller komplettere forkromming av plastkomponenter til bileksteriører. Prosjektets mål er at kombinasjonen av et nytt lakk system og en tilpasset lakkeringsprosess skal ha følgende nye elementer: - Bedre miljøregnskap og lavere pris enn forkromming, samt i noen tilfeller bedre holdbarhet. - Bedre vedheft og slitestyrke enn dagens lakksystemer med kromeffekt. - Skal kunn e appliseres på flere plasttyper enn tilfellet er for forkromming. - Skal tilby en palett av visuelle effekter (fargetoner, glansvarianter etc) for forskjellige stylingvarianter. Plast lakkert med det nye lakksystemet vil også kunne erstatte metalldeler . En norsk-svensk næringskjede deltar i prosjektet: Becker Industrial Coatings AB (lakksystemer), Plastal AS (utvikling, sprøytestøping og lakkering av bileksteriørkomponenter), Volvo Car Corporation (bilproduksjon) og SINTEF Materialer og kjemi (fors kningsinstitutt). Oppsummering av aktiviteter 2. halvår 2014: Test av vedheft er gjennomført med godkjent resultat, men ligger helt på grensen av kravnivået. En viss toleranse i forhold til kravnivået er nødvendig, så en endring av kravet i form av endring av en av testbetingelsene er diskutert men ikke avklart med kunde. Alle andre relevante lakkmaterialegenskaper er testet og i henhold til kundekrav. Nye lakkeringer for å forbedre fargelikhet og utseende med kundestandard er gjennomført. Disse viser at det er mulig å oppnå svært god fargerlikhet. Nye metoder for karakterisering av skjolder er tatt fram ved bruk av mikroskopi og undersøkelse av lysspredning. Høyhastighets videofilming er gjennomført for å få økt forståelse av dannelsen av skjolder. Undersøkelser ble gjort ved å filme forstøvet lakk fra lakkeringspistol og rotasjonsklokke. Bruk av nanopolymere forbindelser i klarlakken for å redusere fuktgjennomgang og dermed bedre lakkvedheft ved fuktpåvirkning er undersøkt. Signifikant forbedring kunne ikke påvises.

Forkrommede komponenter brukes i økende grad på personbiler og lastebiler (dekorlister, griller, speilhus, etc.) samt i mange andre produkter som husholdningsartikler, elektronikk, interiør-produkter, osv. Dette er ofte plastkomponenter som er forkrommet i en elektrolyseprosess. Forkromming er en prosess som involverer flere trinn der krom(VI) og andre metaller (kobber, tinn, palladium og nikkel) inngår. Dette betyr at det settes store krav til prosess og avfallshåndtering siden de ulike metallene kan utg jøre en miljøbelastning, samt at krom(VI) er kreftfremkallende. Prosjektets overordnede idé er å utvikle et lakksystem og en tilpasset lakkeringsprosess for å erstatte eller komplettere forkromming av plastkomponenter til bileksteriører. Dette lakksyste met skal ha et bedre miljøregnskap og lavere pris enn forkromming. Lakk med kromeffekt er både et miljømessig og økonomisk gunstig alternativ til forkromming. I dag lakkeres de fleste bileksteriørkomponentene og dette gjøres i samme fabrikk som støper k omponentene. Komponenter som skal forkrommes må derimot sendes ut til underleverandører. Utvikles en lakk med kromeffekt kan alle komponentene lakkeres på samme sted og transport-behovet blir redusert. Den økte verdiskapningen dette gir er et viktig for e n av partnerene i prosjektet. I denne type lakk er det typisk aluminiumsflak eller sølvflak som gir den visuelle effekten. Lakk-løsningene med kromeffekt som er på markedet i dag har imidlertid ikke god nok vedheft (adhesjon) og slitestyrke for bruk på b ileksteriører eller i andre krevende anvendelser. Den visuelle effekten er heller ikke på høyde med forkromming når det gjelder speilblanke overflater. I tillegg til å utvikle en bedre lakk med kromeffekt, ønsker vi å utvikle et system som muligjør en pa lett av visuelle effekter (fargetoner, glansvarianter, spesialeffekter etc.) for forskjellige stylingvarianter.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena