Tilbake til søkeresultatene

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Læring mellom elev og forsker - et forprosjekt

Tildelt: kr 0,30 mill.

Forprosjektet skal gi grunnlag for å utarbeide en prosjektsøknad der vi vil studere elevers læringsprosesser og deres læringsutbytte i matematikk og naturfag i utforskende og samarbeidende sammenhenger. Elevene skal samarbeide med havforskere og lære om a rters utbredelse langs kysten ved å observere, samle og presentere data. Kysten er et underforsket felt, og forskerne har bruk for mer data og innsikt. Samhandlingen kan finne sted i fjæra, på skolen, på havforskernes arbeidsplass, og på nettportal. Eleve ne skal introduseres for problemstillinger knyttet til havforskning som er aktuell efor samfunnet, og relevante for trinnets kompetansemål i matematikk og naturfag. Prosjektet ses som videreføring av NFR-prosjektet Lærigssamtalen i matematikkfagets praksi s der en studerer kommunikative vilkår for læring. LIMP dokumenterer at det er viktig for elevenes læring, ikke bare at læringen blir satt inn i kontekster som er meningsfulle for elevene, men også at det elevene finner fram til er viktig for bedriftene. I dette prosjektet vil kunnskapen elevene utvikler være av betydning for forskere. Vi vil studere hva som karakteriserer utforskende samhandling, hva som er vilkår for den og hvordan det har konsekvenser for holdning til og læringsutbytte i matematikk og naturfag. Erfaringer fra det ElevForsk-prosjektet aktualiserer også problemstillinger om hvordan en klarer å etablere reelle likeverdige møter mellom elever og havforskere i utforskning, der kunnskaper og kompetanse utveksles. Forprosjektet skal brukes t il å skissere en modell for dette på bakgrunn av utprøving i pilotstudie på en skole og fra samtaler med lærere ved ulike skoler og forskere ved Havforskningsinstituttet. Samarbeidet vil foregå mellom lærere, elever, havforskere og forskere i didaktikk. V i finner det aktuelt å bruke kvalitative og kvantitative forskningsmetode når vi sal studere elevers kunnskapsutvikling i sammenhengene vi skisserer. Forprosjektet skal brukes til å utvikle forskningsdesign.

Budsjettformål:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Finansieringskilder