Denne søknaden retter hovedoppmerksomheten mot skoleutvikling rettet mot læreres vurderingspraksis og hvordan dette virker inn på elevenes læringsutbytte.
En sammenheng mellom lærerens vurderingspraksis og elevenes læringsutbytte er bredt dokumentert i in ternasjonale litteratur. Vi vet imidlertid lite om dette i den norske konteksten. Gjennom dette prosjektet vil vi bidra til å avdekke om det er spesielle forhold med den norske konteksten som komplementerer funnene fra den internasjonale forskningen på f eltet.
I vår forskning vil vi ta utgangspunkt i en bred forståelse av læringsutbytte. I tillegg til bruk av interne og eksterne tester vil vi, i samarbeide med våre internasjonale partnere, utvikle et bredt metodesett som muliggjør forståelse av lærin gsutbytte i tillegg til prøveresultater. Dette som utgangspunkt for en undersøkelse av sammenhengen mellom lærerens vurderingspraksis og elevenes utvikling av vedvarende læring, spesielt knyttet til faktorer som egenregulering av kognitive og affektive s ider av læring, selvbilde og utholdenhet.