Prosjektet vil gi en populærvitenskapelig fremstilling av de lange sporene i norsk sammenheng, relatert til den internasjonale utviklingen, om implementeringen av alternative drivstoffer i transportsektoren. Dette vil vi belyse gjennom ervervet barriereku nnskap.
Det vil gis en oversikt over samlet kunnskap om barrierer over lang tid, i form av 3 lange spor:
1. El-bilenes spor, med elektrisitet som alternativt drivmiddel
2. Hydrogen som energibærer i transport, både i brenselcelle og forbrenning
3. B iodrivstoffene biodiesel og etanol
Implementering av alternative drivstoffe er svært aktuelt ettersom de konvensjonelle drivstoffene bensin og diesel ikke er langsiktig bærekraftige og må erstattes med alternativer i framtida.
Prosjektet vil beskrive en utvikling preget av at implementeringen av alternative drivstoff har vært som en bølgedal, med ups and downs. I Sverige har man ofte snakket om kåringen av "årets drivstoff". Alternative drivstoff er blitt markedsført som løsninger for å redusere klimaga ssutslipp og lokal luftforurensning. Implementeringen har vært begrenset.
Ved å vise hva resultatene fra RENERGI-prosjektet og andre relevante prosjekter har bidratt til i å øke kunnskapen om barrierene vil prosjektet gi en samlet oversikt om kunnskap ov er lang tid, om de viktigste barrierene.
Vi vil formulere noen sentrale hypoteser som belyses i den populærvitenskapelige presentasjonen av syntesen. De vil være knyttet til hva som har skjedd og hva som ikke har skjedd, og hvordan dette kan forstås gje nnom barrierrekunnskap.