Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teaching for text comprehension: Supporting young second-language learners' text comprehension in urban multiethnic preschools in Norway

Tildelt: kr 9,7 mill.

Prosjektets målsetting var å kaste lys over betingelser for god språklig utvikling i barnehagen for tospråklige barn. Hovedproblemstillingen gjaldt den eventuelle språklige læringseffekt av å motta et språkstimulerende tilbud (en intervensjon) basert på tekstsamtaler i barnehagen og hjemme. Intervensjonen ble gjennomført i barnehagene samt i barnas hjem i form av tekstsamtaler over barnebøker i løpet av fire tematisk organiserte bolker fordelt over barnehageåret. Hver bolk omfattet fire ukers arbeid med intervensjonsopplegget. Det pedagogiske personalet ble veiledet i å gjennomføre tekstsamtaler med barn. Foreldrene ble informert om språkarbeidet i barnehagen og leste, på familiens foretrukne språk, noen av bøkene fra barnehagen hjemme. Tekstsamtalenes mål var å bidra til å bygge talespråklige ferdigheter (vokabular og grammatikk), utvikle evne til perspektivtaking og til å identifisere emosjoner i tekst, utvikle ferdigheter i resonnering og bygge nødvendig bakgrunnskunnskap for å forstå tekstene. Intervensjonen ble pilotert og utviklet i samarbeid med prosjektets internasjonale partnere og en referansegruppe bestående av erfarne barnehagelærere. Forskningsprosjektet ble gjennomført som en randomisert, kontrollert intervensjonsstudie. Utvalget bestod av 123 barnehageavdelinger og omfattet 464 tospråklige barn. Barna var i alderen 3-5 år ved intervensjonsstart og snakket flere ulike førstespråk hjemme (urdu, arabisk, polsk, somali, tamil, vietnamesisk, sorani kurdisk, tyrkisk, albansk, bosnisk, russisk). Det ble nedlagt et vesentlig arbeid i å utvikle datainnsamlingsinstrumenter på norsk og de 11 ulike familiespråkene. Barnas språklige ferdigheter på begge språk ble kartlagt umiddelbart før og etter intervensjonen. For å kartlegge eventuelle langtidseffekter ble barnas språklige ferdigheter også kartlagt ett semester etter avsluttet intervensjon. Foreldrene ble intervjuet om barnets språkbruk hjemme og barnehageansatte ga spørreskjema basert informasjon om blant annet barnehagens profil og ressurstilgang, samt rapporterte på prosjektets implementering i barnehagen. SEM (Structural Equation Modelling)-analyser viste at barn som mottok intervensjonen i større grad hadde utviklet sitt vokabular og sine grammatiske ferdigheter (målt som setningsforståelse) på norsk når de ble sammenlignet med kontrollgruppen. De hadde også høyere evne til perspektivtaking. Effektstørrelsene var relativt lave, men gjennomgående og systematiske (høyt signifikansnivå). Barna i intervensjonsgruppen presterte også bedre enn i kontrollgruppen på et mål for intervensjonsnært vokabular på førstespråket. Vi fant ingen signifikante forskjeller mellom gruppene i narrative ferdigheter på første- eller andrespråket som et resultat av deltakelse i intervensjonen, noe som kanskje kan tilskrives intervensjonens innretning. Prosjektet har betydelig relevans for barnehagesektoren.

Although we know that the competencies (e.g. oral language skills) young children develop during the preschool years are of major importance for their reading comprehension and academic success in school, little is known about how preschools may prepare c hildren for their future learning and text comprehension. Particularly, there is a dearth of research on how to effectively enhance the emergent literacy growth of young second-language (L2) learners. The present project aims to fill this void. Built on a conceptual model that considers L2 text comprehension as a multidimensional and dynamic construct, an experimental intervention study was designed to support young L2 learners' text comprehension by developing their oral language skills, world knowledge, reasoning skills and emotion comprehension in preschool. Approximately 250 4-year-old L2 learners attending 45 different urban multiethnic preschool classrooms will be randomly assigned to one intervention or one control condition. The intervention class rooms will work with texts in thematic units spread across the pre-final year of preschool. A subsample of parents in the intervention group will be offered the opportunity to work with the texts at home in the first language. The teachers (and parents) i n the intervention classrooms receive support in how to conduct engaging conversations with the children. All recruited children will be pretested on measures of oral language skills, world knowledge, reasoning skills, emotion comprehension and text compr ehension. Follow-up testing will be conducted at the end of the intervention and during the subsequent year in preschool. By proposing a broader approach to children's learning outcomes resulting from being exposed to challenging text conversations, the p roject aims to gain knowledge to inform professional development programs that are both effective for young L2 learners and appear relevant to Norwegian preschools.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder