Al-FEB har som hovedmål å stryke bruken av aluminium i strukturelle anvendelser i biler.
Hovedfokus er rettet mot design av mekaniske egenskaper og korrosjonsegenskaper.
Innen mekaniske egenskaper har det vært gjennomført noen forsøk med ulike legeringssammensetninger mht evnen til å absorbere energi på et gitt styrkenivå. Det er nå etablert en oppfatning av hvilke material- og prosesstekniske parametere som har signifikant påvirkning, og det er gjennomført kvalifiseringstester for styrke opp til 240 MPa. Det er etablert testmetodikk for å kunne evaluere duktilitetspotensialet til aktuelle materialer. Innen korrosjon har det blitt etablert et testoppsett som gjør det mulig å evaluere kompatibilitet mellom aluminium og ulike innfestningskomponenter andre materialer med ulik overflatebehandling. Det er gjennomført omfattende mikrostukturkarakterisering for å forstå effekter som påvirker korrosjonsegenskaper.
Prosjektet skal utvikle og kvalifisere nye høyfaste 6 og 7xxx serie legeringer og tilhørende tilvirkningsprosesser for formede aluminium profiler /komponenter til karroserianvendelser.
Benteler ønsker å videreutvikle den legerings- og produksjonskompetan se som er oppnådd gjennom produksjon av crashsystemer til å levere komponenter lenger innover i bilens karosseri, slik som rammevanger, tverrbjelker i gulv og tak, dørforsterkningsbjelker og A- og B stolper.
To klare teknologiske utfordringer identifise rt:
1. Forklaring og forbedring av duktilitet i crash for 6xxx-legeringer med middels og høy fasthet
2.Forklaring og forbedring av korrosjonsforholdene for 7xxx-legeringer mhp. innfesting til andre komponenter, forbedring av legeringenes motstand mot spen ningskorrosjon og design for å redusere spenninger.
Prosjektet skal kombinere testing av legeringer og materialkombinasjoner i lab. og fullskala kombinert med fundamentale studier av duktilitet/bruddmotstand og korrosjonsmekanismer.