Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Priority of safety and security in future urban transport systems

Tildelt: kr 2,9 mill.

Datainnsamlingen i to surveyundersøkelser, er avsluttet, fire artikler er publisert i internasjonale forskningstidsskrifter, ytterligere en artikkel er akseptert for publisering g flere andre artikler er sendt inn til vurdering. I tillegg er to artikler basert på ulykkesdata under utarbeidelse. Resultater fra prosjektet er også presentert på ulike konferanser og resultater er brukt i undervisningen ved Geografisk institutt, NTNU. Hovedformålet med prosjektet er å avklare faktorer som påvirker valg av transportmiddel, og særlig hva som skal til for å få en større andel av befolkningen i urbane strøk til å velge miljøvennlig kollektiv transport og aktiv transport, samt å undersøke mulige sikkerhetskonsekvenser av endret transportmiddelvalg. Resultatene viser at både strukturfaktorer, miljøholdninger og tilskrivning av ansvar for miljøproblemer påvirker personlige normer til transportmiddelbruk og at slike normer kan ha betydning for valg av transportmiddel og mer sikker transport. Videre indikerer resultater at opplevd risiko (risikopersepsjon) ikke nødvendigvis er et enhetlig begrep reflektert i ulike indikatorer, men at det man hittil har definert som indikatorer ikke nødvendigvis inngår i noe slikt begrep (construct). Det er mulig at opplevd risiko ikke skiller seg fra annen objektpersepsjon.

The project examines two major future challenges related to "whole journey" risk, safety and security in urban transportation. The challenges are examined by six work packages (WP1-WP6). The first challenge concerns how to influence on the urban public's travel choice in order to contribute to the use of safe and environmentally friendly modes. In this respect safety and environmental issues concur. WPs 1-2 analyse push and pull factors in safe and secure travel mode use in urban areas and emphasises inte ntions, habits and situational factors. The second challenge focuses on how behavioural change in private travel mode use will affect public transportation. An increase in public transportation will place new safety and security demands on bus, subway, tr am and rail systems as well as urban transit systems and stages by other transport modes. Urban expansion increases the need for effective transport on medium large distances within urban areas and surrounding areas. WPs 3-4 also examine urban communters' opinions of their transportation. An increase of the size of the geographical commuter areas may cause an increase in rail travel and commuting over larger areas. Trends and various strategies for development will clearly influence total number of accide nts and injury rates in the urban system. Hence, the research examines accident scenarios and analyse consequences for safety(WP 5-6). The proposal examines transport safety, i.e. vulnerability to accidents, as well as transport security, i.e. the vulnera bility to criminal or antisocial acts suffered by the travel mode user. Transport security problems are not primarily related to the travel modes, but ia symptom of wider political and social problems and the political and social dimension has to be taken into consideration more thoroughly than in previous transport security research . The research will be based on questionnaire survey data and analysis of accident data used in scenario analysis in 6 urban areas.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025